20 december kommer det bli besvärligt att köra in med bil till Paris

Europas bussresearrangörer EACT för samtal med myndigheterna i åtskilliga länder, städer samt med EU i Bryssel för att få lättnader från en snåriga regelverk som tillkommit de senaste årtionden. Problemet för lagstiftarna har varit att man inte gjort någon skillnad mellan kollektivtrafikens bussar, lastbilar och bussresearrangörernas turistbussar.

Paris myndigheter har beslutat strikta åtgärder mot dieselfordon, något vi från EACT hälsar välkommen vilket skall minska luftföroreningen. Vad myndigheten bortsett ifrån är att dieselfordon inte behöver tankar diesel utan kan istället utan förändringar av motorerna tanka GTL; BTL eller HVO bränslen med nära nog inga utsläpp och betydligt mindre än bensindrivna fordon.

Paris har också infört strikta regler var turistbussar får stå och redan idag begär orimliga avgifter utan att turistbussarna är bevakade och skyddade från inbrott.

EACT-medlemmen FNTV, Federation Nationale des Transports de Voyageurs, som organiserar Frankrikes buss och turistbussar har meddelat att man tillsammans med olika grannländer kommer blockera alla tillfartsvägar till Paris den 20:e december. På FNTVs webbsida finns uppropet till alla bussföretag vara med och visar Paris politiker att man inte kan hantera en bransch som tillför staden miljoner turister och är Europas jobbgenerator, 1 resa = 7 jobb.