Nyhet -

Sveriges Bussresearrangörer (SB) tillsammans med EACT har fått EU att se över branschens hinder

2011 började ett digert arbete. Att som SB ensam komma till Bryssel öppnade visserligen ögonen på en och annan i den stora EU kommissionen. Sverige är bara ett land i Europa och frågan kom då, varför är det bara ni från SB som för fram problemet och inget annat land eller organisation? Det var en chockupplevelse att ingen annan organisation inom branschen upplyste de som bestämde i Europa vilka orimliga problem bussresearrangörerna möttes av att arrangera rundresor.

Det var då vi beslöt och sökte kontakt med många länders bussreseorganisationer och med hjälp av RDA där SB är medlem, samlades vi för ett gemensamt möte i Graz Österrike och bildade EACT www.eact.travel

SB:s styrelseledamot Kjell Peterson var den som var med och representerade SB samt EACT tillsammans med en av Europas främsta skatte experter inom resebranschen, efter mycket övertalning och fakta kom samtliga organisationer att ansluta sig till det av SB framtagna dokumentet ”scenario11” som innebär att ingen beskattning av persontrafik i gränsöverskridande trafik.

Med oss fick vi rederierna, flygets olika organisationer, Europas järnvägar och IRU.

Vi är på väg ytterligare ett steg mot en avreglering av VAT beskattningen som idag är ett stort hinder för de enskilda bussresearrangörerna och att turistbussar i snar framtid inte längre skall vara villebråd för olika länders poliskårer.