Satsa på Turistbusschaufförer – skapa arbetstillfällen i hela landet

Bussresearrangörerna genererar genom sina turistresor, arbetstillfällen inom servicenäringen i hela landet – en bransch där många personer med lägre utbildning idag befinner sig. Regeringens mål om att Sverige ska nå lägst arbetslöshet i EU år 2020 kräver över 400 000 nya jobb och där bidrar Bussresearrangörerna då de skapar sju arbetstillfällen genom varje turistbussresa. Nu måste vi satsa på utbildning för säkrare resor.

Den svenska arbetsmarknaden är idag starkt polariserad inte minst för de unga och nyanlända som exempelvis har kortare eller lägre utbildning. Turistbranschen är idag världens snabbast växande bransch där många arbetstillfällen kan skapas. För att gynna turistbranschen måste det satsas på turistbusschaufförer, eftersom turistbussresorna och dess turistbusschaufförer skapar arbetstillfällen i hela Sverige - främst hos lokala småföretag, restauranger, teatrar, revyer, museer, hotell och andra serviceutbud som bussarna passerar. Att dessa arbeten skapas utanför storstadsområdena där det i dag kan vara ännu svårare för unga att hitta jobb är en av de främsta anledningarna till varför man borde satsa på turistbusschaufförerna som kör sträckorna.

För att möjliggöra för detta måste vi satsa på en utbildning som skiljer sig från bussförarutbildningens krav, eftersom en dubbeldäckad turistbuss och de krafter som påverkar fordonet som snö, halka och isvindar, kräver en helt annan utbildning. Sveriges vägunderlag är under stora delar av året halt och avstånden är ofta långa. Trots det är de turistbusschaufförer som utbildas idag, noll i antalet, vilket hotar passagerarnas säkerhet.

Utöver detta är turistbusschaufförerna också i behov av effektiv omställning eftersom rekryteringen ökar i takt med att allt fler väljer en resa i en turistbuss tillsammans med familj och vänner, samtidigt måste det också ske en förändring, inte endast gällande utbildning men också i regleringen av turistbusschaufförernas rutiner. Förutom relevant utbildning krävs också mer flexibla resor och tillåtelser om exempelvis överskridande av körtid, för tryggare resor. Tidsramarna är ofta för snäva för de långa körsträckorna och det varierande väglaget. Tillåtelse om överskridande av körtid kommer leda till minskad stress under körsträckorna, vilket i sin tur leder till lugnare och säkrare resor för både chaufförer och resenärer.

Förutom de arbetstillfällen som turistbussresorna skapar, är de dessutom en fin upplevelse för resenärerna. Att resa med bussar som går på mer miljövänliga bränslen än tidigare, ersätter 40 bilister per resa och är därmed ett mer miljövänligt färdmedel än bilen under semestern.

Vi måste satsa på Turistbusschaufförerna:

• Vi måste satsa på utbildning av turistbusschaufförer inom turistnäringen eftersom de som utbildas idag är noll till antalet vilket sätter både förare och passagerares säkerhet på spel.
  • Se möjligheterna som finns med turistbussar. Det handlar om att skapa arbeten som innebär att individer, familjer och företag kan få hjälp med tjänster som gör vardagen lättare.
  • Ta hänsyn till de miljöaspekter som finns i att resa kollektivt och som samtidigt gynnar de småföretagen och lokala handlare.

• Företagande

Sveriges Bussresearrangörer, SB, organiserar huvudparten av de företag som arrangerar turistresor med buss och i kombination med flyg. Organisationens huvuduppgift är att förenkla och harmonisera regelverken för bussturism i Sverige och EU. Ordförande är Toni Schönfelder, välkänd inom rese- och transportbranschen i hela Europa, med många svenska och internationella utmärkelser. SB är medlem i EACT, European Alliance for Coach Tourism.

Toni Schönfelder

Presskontakt Ordförande/President 031 - 301 70 30