Norges kung på Grand Antiques

Skandinaviens mest intressanta antikmässa Grand Antiques öppnar idag kl 10. Stora hallen på Nordiska museet fylls av konst, antikviteter och design från tjugo av landets främsta antikhandlare. MItt i grannlåten kommer Norges kung Olav Tryggvason seglande i sitt vikingaskepp Ormen.

Den magnifika champagnekylaren med kung Olav är tillverkad av guldsmeden Anthonius Frisch, Kristiania (Oslo) 1918 i en tid då det norska silversmidet låg i framkant och konkurrerade med internationella firmor som Fabergé. Tiden för tillkomsten präglades av våldsam nationalism, den svensk-norska unionen var nyligen upplöst och man gjorde allt för att odla sina nationella hjältar. I fören på vikingaskeppet Ormen står den norske kungen Olaf I Tryggvason (960–1000). Han var den som inledde kristnandet i Norge, grundade staden Trondheim och påbörjade Nidarosdomen. Enligt sägen hade han rövat sin aktningsvärda farkost, Norges största vikingaskepp, från hedningen Raud den Ramme som inte ville låta sig kristnas. Ramme fick döden dö med en orm nedtryckt i magen som sen åt sig ut. Olaf I tog vikingaskeppet och döpte henne till Ormen. Champagnekylaren är en uppvisning i suveränitet och mannamod som saknar motstycke.

Champagnekylare, silver, Anthonius Frisch (1826–1916), Kristiania (Oslo) 1918, vikt 14,2 kg, höjd 54 cm, längd 72 cm

Grand Antiques öppettider:

Fredag 9 november – söndag 11 november, kl 10-18