Premiärvisning - Grand Antiques drar bort det röda skynket

Skandinaviens ledande antikmässa, biennalen Grand Antiques på Nordiska museet slår upp portarna. Det är dags för avtäckning och premiärvisning. Hos mässans tjugo utställare är det ovanligt många konstverk och föremål som möter en samtida mässpublik och visas för första gången.

Galleri Claes Moser och Fahlnaes Konsthandel presenterar högklassigt internationellt måleri av konstnärerna Auguste Renoir och Paul Gauguin. Två av det sena 1800-talets viktigaste målare. Sittande flicka av Renoir är utförd åren 1890-94, en tid då konstnären summerade sina erfarenheter med ett starkt måleriskt uttryck komponerat av snabba penseldrag och färgfläckar. Den nyanserade lilla målningen som fram tills nu tillhört en svensk samling bär konstnärens karaktäristiska signatur uppe i högra hörnet. Gauguins målning Justine föreställer en naken modell och kan dateras till cirka 1880. Genom att fotografera spännramen på dukens baksida har man fått fram namnen på målningens tidiga ägare, familjer som hör samman med Gauguins danska hustru Mette Gad. Gauguin var under en tid bosatt i Köpenhamn, men hade svårt att smälta in i den danska högborgerliga societetskretsen. Han lämnade snart både familj och målningar som Justine efter sig.

Jacksons, sannolikt världens främsta antikhandlare på Skandinavisk 1900-tals design, presenterar en stor samling sittmöbler vars gemensamma nämnare är att gränsen mellan skulptur och möbel suddats ut. Gustav Fjaestads Stabbestol är huggen ur ett stycke och är ett paradexempel på svensk jugend när den är som bäst. En annan högklassig möbel är Nils Petter Stenströms byrå hos Skajs Antikhandel. Nils Petter Stenström är en av den gustavianska tidens främsta möbelsnickare som tidigt lärde sig att behärska intarsiakonsten till fulländning. Byråns front täcks av den för Stenström så typiska dekoren av hängande festoner och en centralt placerad fruktkorg vilket också blivit ett av hans kännetecken. Stenström signerade sällan sina möbler men känns igen på sitt dekorspråk och sina brännförgyllda beslag.

Allt har en baksida men hos högkvalitativa alster är den ofta lika välarbetad som framsidan. J.M. Alfort Antikhandel visar ett porträtt av rokokotidens stora mästare, Gustav Lundberg, pastellmålaren som hade en ständig kö av beställare. Porträttet föreställer den rustningsklädde greve Adam Horn af Ekebyholm medan baksidan både skänker skönhet och information genom sin uttrycksfulla 1700-talspiktur.

Grand Antiques öppettider:

Fredag 9 november – söndag 11 november, kl 10-18