Sällsynt fynd på Grand Antiques - Nyupptäckta spelbord av Georg Haupt

Den 9-11 november är det dags för Grand Antiques, Skandinaviens viktigaste antikmässa på Nordiska museet. Tjugo av Sveriges främsta konst- och antikhandlare säljer ett flertal föremål som aldrig tidigare visats för den svenska samtida publiken. Gemensamt är hög kvalitet och utsökt formgivning från 1500-tal fram till idag.

Hos Thunér Antikhandel visas ett par nyupptäckta spelbord av Georg Haupt för första gången för en svensk samtida publik. Borden som är tillverkade i par har stått åtskilda under många år. Genom Hauptkonnässören Rickard Thunérs tränade öga har spelborden åter förts samman. Att de är tillverkade som ett par går inte att ta miste på eftersom mahognyfaneret är taget ur samma stock. En upptäckt som både kompletterar och uppgraderar svensk möbelhistoria.

Georg Haupt (1741-1784) var en svensk snickarmästare med oöverträffad teknisk skicklighet och kreativ förmåga. Han är känd för sina fanérmöbler med utsökt utförda och tidskrävande intarsiaarbeten. Möbler från hans verkstad är oftast försedda med eleganta brännförgyllda beslag, något han lärt sig på sin gesällvandring till Paris. Ett typiskt beslag är den fyrpassformade blomman på spelbordens hörnor. Dessutom var han en snillrik konstruktör som försåg sina möbler med nya funktionella lösningar. Haupt är obestridligen den största snickarmästaren och formgivaren i svensk möbelhistoria.

Mässan är öppen 10-18, fredag - söndag. Guidade visningar varje dag.

Grand Antiques, Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16.