FormLife anmäls till Konsumentverket

Sveriges Konsumenter anmäler företaget FormLife och erbjudandet om viktminskning till Konsumentverket för vilseledande prisinformation. Det välkomstpaket som erbjuds ”gratis” i annonsen kostar i själva verket 1 196 kronor. Den betalda reklamplatsen finns som en banner på privata facebook-sidor.
– Erbjudandet signalerar att inga andra kostnader tillkommer, men när man godkänner prenumerationsvillkoren förbinder sig kunden att betala ytterligare en leverans. På detta sätt lurar företaget konsumenten att betala mer än för porto som det står i annonsen, säger Örjan Brinkman ordförande på Sveriges Konsumenter.

I högerspalten på privata facebooksidor finns sponsrade annonser. Här finns en banner med ett erbjudande om Gå ner i vikt med Corexin. När man klickar på annonsen kommer man till en annons på en webbplats med erbjudandet om att beställa ett välkomstpaket för 0 kronor. Enligt informationen är den enda kostnaden 29 kronor för porto och expeditionsavgift. För att beställa krävs att man kryssar i en ruta där det i prenumerationsvillkoren framgår att man även förbinder sig till den första leveransen med en kostnad på 1 196 kronor.

Enligt annonsen innehåller viktminskningstabletterna Corexin som är ett grönt kaffeextrakt som bland annat reglerar aptiten, motverkar lagring av socker i kroppen och ökar kroppen användning av egna fettreserver. Detta har visat sig för ALLA testpersoner att de gått ner i vikt. Ingenstans i annonsen eller på företagets webbplats framgår hur många testpersoner som ätit Corexin, hur länge och under vilka former den eventuella studien pågått.

För mer information kontakta:
Örjan Brinkman, ordförande Sveriges Konsumenter, tel: 08-674 43 00 eller 070-257 50 14
Louise Ekström, kommunikationsansvarig Sveriges Konsumenter, tel: 08-674 43 00 eller 070-202 85 86