FormLife anmäls till Konsumentverket

Pressmeddelande  •  2012-04-13 12:35 CEST

Sveriges Konsumenter anmäler företaget FormLife och erbjudandet om viktminskning till Konsumentverket för vilseledande prisinformation. Det välkomstpaket som erbjuds ”gratis” i annonsen kostar i själva verket 1 196 kronor. Den betalda reklamplatsen finns som en banner på privata facebook-sidor.
– Erbjudandet signalerar att inga andra kostnader tillkommer, men när man godkänner prenumerationsvillkoren förbinder sig kunden att betala ytterligare en leverans. På detta sätt lurar företaget konsumenten att betala mer än för porto som det står i annonsen, säger Örjan Brinkman ordförande på Sveriges Konsumenter.

I högerspalten på privata facebooksidor finns sponsrade annonser. Här finns en banner med ett erbjudande om Gå ner i vikt med Corexin. När man klickar på annonsen kommer man till en annons på en webbplats med erbjudandet om att beställa ett välkomstpaket för 0 kronor. Enligt informationen är den enda kostnaden 29 kronor för porto och expeditionsavgift. För att beställa krävs att man kryssar i en ruta där det i prenumerationsvillkoren framgår att man även förbinder sig till den första leveransen med en kostnad på 1 196 kronor.

Enligt annonsen innehåller viktminskningstabletterna Corexin som är ett grönt kaffeextrakt som bland annat reglerar aptiten, motverkar lagring av socker i kroppen och ökar kroppen användning av egna fettreserver. Detta har visat sig för ALLA testpersoner att de gått ner i vikt. Ingenstans i annonsen eller på företagets webbplats framgår hur många testpersoner som ätit Corexin, hur länge och under vilka former den eventuella studien pågått.

För mer information kontakta:
Örjan Brinkman, ordförande Sveriges Konsumenter, tel: 08-674 43 00 eller 070-257 50 14
Louise Ekström, kommunikationsansvarig Sveriges Konsumenter, tel: 08-674 43 00 eller 070-202 85 86

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 26 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.

Kommentarer (17)

    Exakt likadan annons avseende hudkräm A+ samma pris samma erbjudande. Annonsen som ni har anmält ser inte likadan ut som den som fanns förra veckan och som den annons jag sparat ner kan inte lägga ut den tyvärr men har tagit kort som jag kan skicka. Känner mig dum som gått på något sådant här. Har försökt hävda min ångerrätt. Annonsen var så missvisande villkoren stod inte där har bett företaget skicka kopia på beställningen. Oseriöst !!!!!

    - margit nilsson - 2012-04-15 15:24 CEST

    Så går det till, du går in på annonsen och beställer prov för 29 kronor fraktavgift, så skriver du ditt namn och därefter skall du godkänna villkoren du kryssar i rutan trycker på den blåfärgade villkoren då händer ingenting du får inte någon uppgift om villkoren men fullföljer ändå beställningen.
    Dagen efter kommer orderbekräftelse. På näst sista raden står det . Här kan du läsa våra prenumerationsvillkor. Ordet Här är understryket när du trycker på ordet här händer ingenting så du vet fortfarand inte villkoren och du vet inte att du har bundit dig för en prenuemeration. Sen är du fast i FormLives käftar och vet inte hur du skall ta dig ut.

    - margit nilsson - 2012-04-15 20:12 CEST

    Vi noterade visserligen villkoret för att få erbjudandet även om det inte framgår särskilt tydligt. Problemet vi nu har är att vi försöker säga upp prenumerationen. Vi har skickat 4 mail (första 19 april) med önskan om uppsägning och en bekräftelse från dom att att uppsägningen är genomförd. Varje gång har vi fått ett autosvar från deras mailserver att mailet är mottaget och att dom ska svara så fort som möjligt. Försöker man ringa telefonnumret på deras hemsida får man bara besked om att numret inte är i bruk. Det som gör oss oroliga är att dom automatiskt drar pengar i samband med leveransen från vårt kort så om dom inte svarar snart ringer jag och spärrar kortet. Deras säljmetoder och deras kundhantering är skrämmande.

    Mvh
    Jakob

    - Jakob Stockman - 2012-05-04 09:49 CEST

    Har själv gått på denna skit och gjort som Jakob undrar därför hur det gått gått för er, har ni sluppit undan, vågar men spärra kortet?

    - Helen - 2012-05-17 22:13 CEST

    Tyvärr har jag också gått på detta, men när jag skulle besställa den andra produkten klickade jag på avtalsvillkoren och upptäckte då att man förbundit sig att prenumerera och då betala drygt 1100:-, något som det inte stod ett ord om i den ursprungliga annonsen. Men såg också att det fanns en ångerrät, vilket gjorde att jag direkt svarade på deras mail och hävdade den rätten, dvs samma dag som jag gjort beställningen. Fick omedelbart svar: "Tack för ditt mail. Vi gör uppmärksam på att vi tyvärr för närvarande har en lång svarstid på e-mail, p.g.a. att vi har flyttat till andra lokaler och har tyvärr därför kommit efter med mails. Naturligtvis gör vi allt för att försöka svara dig så fort som möjligt. Vi önskar dig en bra dag!" När jag nu läser de andra kommentarerna här förstår jag att det blir svårt att göra något åt detta. Men jag ger mig inte! Och i fortsättningen ska jag verkligen kolla upp dessa s k "gratiserbjudanden" , som i själva verket kan bli mycket dyra!! Vad gör konsumentverket??

    - SHEfali Molander - 2012-05-21 15:36 CEST

    Jag har också gjort denna tabbe och gjorde en beställning den 16 maj, fick ingen bekräftelse via mail men såg samma dag hur villkoren såg ut och mailade direkt att jag ville använda min ångerrätt.
    Fick välkomstpaketen 21 maj och skickade tillbaka det i rekommenderat brev med handskrivet brev där jag notera mitt kundnr och att jag återigen vill använda min ångerrätt och avsluta medlemskapet och fortsatt prenumation. Även mailat dom igen ang detta men inget svar ännu.
    Idag såg jag att det va draget pengar, 19:- resp 29:- på mitt kontokort och jag bestämde mig för att spärra kortet så inga flera dragningar kan göras.
    Vad gör man om man nu får vidare paket med produkterna och det ligger med faktura i brevet??
    Har sparat mina mail jag skrivit...
    Man blir ju helnervös!!!!!!!

    - Isabelle - 2012-05-25 10:42 CEST

    Hej jag och min syster har också varit med det som skrivits i tidigare inlägg!! jag bestämde mig för att spärra kortet så inga flera dragningar kan görsj- Vad kan man göra mer??

    - Özer - 2012-05-28 11:50 CEST

    Tyvärr har jag också gjort bort mig. Jag beställde dessa 2 produkter 29 resp 19 kronor. När jag såg var det innebär så skrev jag direkt och utnyttjade ångerrätten Fick varorna och skickade genast tillbaka dem. Det spelade ingen roll för rätt som det var hade de tagit 898 kronor från mitt konto. Jag spärrade kortet men nu har jag fått mail att de tänker skicka mig en faktura för att det inte går att dra på kortet. De svarar inte på några mail och något telefonnr finns ej. Kan inte någon göra nåt. Hade jag bott i Danmark så hade jag åkt dit (om de nu går att hitta) och tagit med polis eller torped. Jag är så förbannad att sånt här får förekomma utan att nån kan göra något. Så många anmälningar men inget händer.

    - AnnChristin - 2012-05-28 13:19 CEST

    Jag läste lite på Konsumentverket om hur man ska agera när man råkat ut för sånt här.
    Jag och många fler har ju använt ångerrätten inom den tid man ska och andra har sagt upp prenumationen och Formlife fortsätter skicka produkter och fakturor.
    Där stod det att man inte ska betala nån faktura utan skicka nån slags motfaktura där man beskriver varför man inte anser sig ska betala denna faktura.
    Jag har spärrat mitt kort men väntar mig att snart få nya produkter samt faktura men jag kommer skicka tillbaka produkterna i rekommenderat brev samt skriva och maila dom att jag inte kommer betala nån faktura för jag har använt ångerrätten på rätt sätt!
    Man blir så förbannad när det finns oseriösa företag som lurar och tar pengar från människor, så dåligt!!!

    - Isabelle - 2012-05-28 14:08 CEST

    Gör en anmäla, jag är själ i denna jobbiga situation kommer gå så långt med det här! Ska ut i media och jobba hårt för att visa vilket oseriöst företag detta är.
    Kommer ta konflikten med Inkasso om de ens vill stå på deras sida! Kan tänka mig gå så långt som tingsrätten!

    Men tips till er alla gör en polisanmäla och spärra era bankkort! Och gå inte med på att betala. Vänd er till inkasso så kommer de bli som i Norge att slutligen ville inte inkasso företaget skydda formlife som är ett bluffföretag!

    - Zeina - 2012-05-28 18:38 CEST

    Hej. Jag gick på samma tabbe som alla andra. De har hunnit dra 19:- resp 29:- på mitt kort. Har spärrat det idag med banken och undrar vad jag kan göra mer. Pratade med en annan tjej och hon sa att om det kommer produkter så är det bara att skicka tillbaka rekommenderat och om du får en faktura så skriver du över fakturan att du bestrider denna faktura och skickar tillbaka den. Nu har ju jag inte fått någon faktura än och vet inte om detta fungerar men skall pröva iallafall. Så här i efterhand så tänker man att hur dum man är som går på detta.. ja ja gjort är gjort och detta är nog något jag skall ta lärdom av

    - Anny - 2012-05-28 20:37 CEST

    Hej, tyvärr jag har också gjort samma sak. Jag har beställt välkomstpaketet. erbjudande om en vikt. Jag har betalat med kort 29 kronor och en annan på 19 kronor. Efter några dager hade de taget 898+1196 kronor från min konto. Jag har spärrat min kort. jag vet inte vad ska jag göra.

    - chereen - 2012-05-29 00:20 CEST

    Hoppas att alla ni som blivit lurade har läst att det finns bra information på Konsumentverkets och Konsument Europas webbplatser.

    Lycka till !
    Önskar Louise

    - Louise Ekström - 2012-05-29 14:04 CEST

    Hej! Igår var jag och spärrade mitt kort efter att jag skickat mail men ändå fått produkten hemskickad.
    Gissa om jag blev snopen när jag nuss kollade mina mail och dom har svarat på det första jag skickade 4/5. Där stod det att dom mottagit returen + att pengarna kommer att sättas in på mitt kort.
    Nu kommer jag väl ej få pengarna då jag spärrat det, överlever 29 kr plus att jag lärt mig en läxa. Hoppas det går lika bra för er andra.

    - Helen - 2012-05-31 18:43 CEST

    Hej! Jag klarade mig ifrån Formlives. Avbokade när jag fick bekräftelse. Skickade tillbak provpaket rekommenderat. Mailade och hävdade min ångerätt. Fick som övriga enbart ett shablomsvar på alla mail. Spärrade mitt kort mailade och talade om detta för företaget. Sparade alla mail och svar och hotade att anmäla vilket jag också h