Gör det enkelt att välja rätt ägg till påsk

Under påsken äter vi sex miljoner ägg – i timmen… För att välja ett ägg där hönan har möjlighet att vara utomhus är både märkningen på förpackningen och ägget är viktiga. KRAV-märket visar att äggen är ekologiska och uppfyller strängare krav på djurskydd och foder. Även märkningen på själva ägget visar om det är ekologiskt och om hönan har möjlighet att vistas utomhus. Om det står 0 är det ekologiskt och hönan får ekologiskt foder, mer utrymme och kan gå utomhus. 1 visar att det är ägg från frigående höns som kan gå utomhus.

Idag är hållningen till utbudet av ägg olika i livsmedelskedjorna. Hemköp, PrisXtra och Coop-butikerna Nära, Extra och Konsum har som policy att inte sälja ägg från burhöns, alltså den ”värsta” sortens ägg. Coop Forum, vissa ICA-butiker samt flera andra butikskedjor säljer fortfarande burhönsägg.

Sveriges Konsumenter uppmanar handeln att göra det lätt att välja rätt genom att ta bort ägg som är sämre för djuren och för miljön och lyfta fram de ekologiska äggen. Då tar handeln ett större ansvar för en hållbar utveckling.

För mer information kontakta:

Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, 08-674 43 00 eller 070-797 79 87

Louise Ekström, kommunikationsansvarig, Sveriges Konsumenter, 08-674 43 00 eller 070- 202 85 86