Ingen blåser en helsingborgare!

Den 9-10 november kommer projektet ”Ingen blåser mig!” till Helsingborg. Projektet drivs av Sveriges Konsumenter för att unga ska bli mer starka och trygga i sina roller som konsumenter. Under de så kallade Upptäckardagarna får inbjudna gymnasieelever lära sig mer om konsumenträtt, privatekonomi, integritet på nätet och hållbar konsumtion. På lördagen är det öppet hus, då är du välkomna att komma förbi och lära dig mer om hur du kan använda din konsumentmakt på riktigt!

Allt fler val läggs på konsumenten, men för att fatta medvetna och avvägda beslut krävs kunskaper och insikter. Flera undersökningar visar att unga sällan klagar på felaktiga produkter och nästan en av tio av alla unga någon gång köpt något de trodde var gratis. På fredagen finns bland andra Kronofogden på plats för att ge sina tips på hur du slipper hamna i skuld.

– I dagens konsumtionssamhälle behöver unga kunskaper för att kunna agera medvetet. Vi vill ge Helsingborgs ungdomar verktyg att påverka villkoren i sin vardag och att politiker och företag tar sitt ansvar och ger dem rätt förutsättningar för att göra det, säger Christin Holm, kommunikatör för ”Ingen blåser mig!”

- Vi vill ge besökarna kunskaper och mod så att de känner till sina rättigheter och skyldigheter och vågar klaga. Väldigt många vet inte att man kan reklamera felaktiga varor i upp till tre år. Vår rådgivning och vårt förebyggande arbete som den här träffen gör verklig skillnad, säger Fredrik Falkenström, konsumentrådgivare i Helsingborg, som deltar under Upptäckardagarna.

Under fredagen kommer ett 60-tal inbjudna gymnasieelever att få lära sig mer om hur man kan undvika att bli blåst och hur deras konsumentmakt kan användas för att påverka och göra världen lite bättre. De kommer att delta i olika workshops och den som vill kan även få en tråkig gammal t-shirt omgjord under parollen ”Rädda en t-shirt”.

På lördagen mellan kl 11-15 är det öppet för allmänheten att komma förbi Södra storgatan 22 och lära sig mer och under en aktion ska vi tillsammans testa hur ”schysst” Helsingborgs stad egentligen är.

Läs mer om projektet och dagarnas schema på www.ingenblasermig.se

Kontakt:
Emma Wieslander
utvecklingsansvarig och projektledare för ”Ingen blåser mig!”

kommunikatör ”Ingen blåser mig!”