Ingen blåser en motalabo!

Pressmeddelande  •  2012-10-17 16:45 CEST

Den 19-20 oktober kommer projektet ”Ingen blåser mig!” till Motala. Projektet arbetar med Upptäckardagar för att unga ska bli mer starka och trygga i sina roller som konsumenter, ställa krav och agera medvetet. Under lördagen den 20 oktober är alla välkomna till Hallen för att lära sig mer om konsumenträttigheter, prova-på-övningar och lyssna på debatten mellan politiker och unga.

Allt fler val läggs på konsumenten, men för att fatta medvetna och avvägda beslut krävs kunskaper och insikter. Flera undersökningar visar att unga sällan klagar på felaktiga produkter och nästan en av tio av alla unga har någon gång köpt något de trodde var gratis.

– I dagens konsumtionssamhälle behöver unga kunskaper för att kunna agera medvetet. Vi vill ge Motalas ungdomar verktyg att påverka villkoren i sin vardag och att politiker och företag tar sitt ansvar och ger dem rätt förutsättningar för att göra det, säger Christin Holm, kommunikatör för ”Ingen blåser mig!”

Under fredagen får ett antal gymnasieklasser mer kunskaper om sina rättigheter om hur de kan använda sin konsumentmakt. Lördagen den 20 oktober kl 10-15 är alla välkomna till Hallen för att ta del av aktiviteter inom privatekonomi, konsumentmakt, konsumenträtt, integritet och hållbar konsumtion samt prova-på-övningar.

På Upptäckardagarna får besökarna snabblektioner i hur du kan bli ekoreko, integritet på internet och hur du kan skydda din information, schysst resande, återvinning och olika sätt att påverka. På plats i Hallen finns även kommunens konsumentvägledare, Kronofogden, bloggen ”365 saker du kan göra”, ABF med flera.

På lördag ställs även Motalas politiker mot väggen av ungdomarna. Vad skulle de vilja ändra på i sin vardag? På plats i paneldebatten finns bland andra Annelie Liljedahl (s), Martina Axene (kd), Niklas Rudberg (s) och Kjell Fransson (fp).

Läs mer om projektet och schemat på www.ingenblasermig.se

För mer information kontakta:
Emma Wieslander
utvecklingsansvarig och projektledare för ”Ingen blåser mig!”
0736731663

Christin Holm
kommunikatör ”Ingen blåser mig!”
0707466431

Projektet Ingen blåser mig! finansieras av Allmänna Arvsfonden och drivs av Sveriges Konsumenter som är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 29 medlemsorganisationer. Organisationen arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt och ger ut tidningen Råd & Rön.

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 29 medlemsorganisationer samt enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom