Sveriges Konsumenter slår larm inför påsken: Chokladägg kan vara livsfarliga för barn

Påsken är högsäsong för chokladägg med leksaker i. Men när Sveriges Konsumenter kontrollerade några butiker upptäcktes många märken av ”överraskningsägg” som inte följer EU:s säkerhetslagar som finns för att skydda barn. Sveriges Konsumenter anser att det är oacceptabelt att företagen utsätter barn för livsfara och struntar i säkerhetsreglerna.

EU har antagit ett nytt direktiv för att skydda barnen. Leksaken skall ligga i en särskild behållare som hindrar att yngre barn kommer åt de små leksaksdelarna utan hjälp av vuxen. Det skall finnas en varning som är klart synlig vid köpet att leksaken inte lämpar sig för barn under 3 år, samt att en vuxen skall se till barnen.

Plastbehållaren som rymmer leksaken är gjord för att skydda barnet och får inte innebära ytterligare en kvävningsriskrisk i sig. Dödsfall och tillbud har inträffat när barn har öppnat kapseln med tänderna. Behållaren har någon gång varit så liten att den har fastnat i halsen eller så har ena halvan glidit ned och täppt till luftvägarna i baksidan av munnen.

Sveriges Konsumenter har i flera butiker i Stockholm hittat chokladägg som bryter mot reglerna. De flesta saknar läsbar upplysning om att barnen skall övervakas. Det mest alarmerande exemplet saknar både läsbar varningstext och har en plastbehållare som är för liten och lätt att dela. Inte bara leksaksdelarna utan också kapseln utgör en uppenbar kvävningsrisk.

– Vår kontroll visar att delar av handeln struntar i säkerhetsreglerna. Det är oroväckande att det är så lätt att hitta chokladägg som uppenbarligen innebär risker. Barn kan ju inte själva avgöra vad som är farligt. Därför är det extra allvarligt att företagen inte följer lagar och regler, säger Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.

I USA har dessa typer av chokladägg varit förbjudna sedan 30-talet. Konsumentrörelsen har krävt totalförbud också i EU.

– Men vi kom inte ända fram. Därför är det jätteviktigt att de nya EU-lagarna följs så att barn får det skydd som finns och inte utsätts för onödiga risker, fortsätter Jan Bertoft.

För mer information, kontakta:
Jan Bertoft, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter, 070-797 79 87

• mat
  • sjukvård
  • barn
  • leksaker

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 28 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.