500 borgmästare från hela världen möter svensk träbyggnadsteknik på World Urban Forum i Medellín

Den svenska utställningen har ritats av AIX Arkitekter

Ny byggteknik som bidrar till bättre klimat blir Sveriges bidrag när världens städer samlas för att diskutera framtiden. – Vi har tekniken och våra skogar växer som aldrig förr, svensk träbyggteknik kan vara med och bidra till hållbar utveckling av städer runt om i världen, säger Susanne Rudenstam, chef för Sveriges Träbyggnadskansli.

Svensk träbyggnadsteknik kommer att finnas på plats i Sveriges paviljong när FN:s program för  boende och bebyggelsefrågor samlar nära hundra ministrar, 500 borgmästare och 25 000 andra deltagare i Medellin 5-11 april för att diskutera en hållbar framtid för världens städer. Det svenska deltagande arrangeras av Boverket på uppdrag av regeringen, och Sveriges Träbyggnadskansli har fått i uppgift att utforma den svenska utställningen med tema ”Innovations Systems for Growing Cities”. Susanne Rudenstam, är stolt över uppdraget.

– Svensk träbyggnadsteknik nu får representera det moderna svenska samhällsbyggandet
inför resten av världen, säger hon.

Världens städer växer med sex miljoner - ett Madrid - i månaden. Många länder söker nya, hållbara sätt att ordna bostäder och här kan det svenska industriella byggandet i trä få en uppgift.

– Våra skogar växer som aldrig förr, och det vore bra om virket tillsammans med vårt
kunnande kan användas till bostäder runt om i världen, säger Susanne Rudenstam.

Att industriellt träbyggande är klimatsmart är något regeringen lyfter fram.

– Eftersom världen blir mer och mer urbaniserad är det viktigt att aktivt arbeta för en hållbar stadsutveckling. Sverige ligger långt fram i detta arbete, inte minst när det gäller teknikutveckling som bidrar till minskad klimatpåverkan, säger bostadsminister Stefan Attefall i ett pressmeddelande om Sveriges aktiviteter vid World Urban Forum.

Den svenska utställningen har ritats av AIX Arkitekter. AIX har sen drygt femton år tillbaka varit engagerade i utvecklingen av modern träarkitektur.

– Det är uppenbart att svensk kunskap om åtta- till tiovåningshus i trä kan få stor betydelse för en mer hållbar utveckling av det stads- och samhällsbyggande som pågår för full i det vi vant oss vid att kalla utvecklingsländer, kommenterar Lars Johansson, marknadschef på AIX Arkitekter.

För mer information kontakta gärna:
Susanne Rudenstam, chef Sveriges Träbyggnadskansli 070-214 37 72

Texter och bilder för publikation och mer information finns på www.trabyggnadskansliet.se/medellin