Sveriges Träbyggnadskanslis kommentarer till budgeten

-Regeringens inriktning att minimera klimat- och miljöpåverkan från byggmaterialen och själva byggprocessen och att energieffektivisera det äldre bostadsbeståndet är bra, säger Susanne Rudenstam på Sveriges Träbyggnadskansli. Det är glädjande att fler nu börjar inse att ska vi nå verklig effekt i klimatarbetet inom samhällsbyggnadssektorn måste vi titta mycket mer på byggprocessen.

Regeringen skriver om byggprocessens betydelse från klimatsynpunkt på flera ställen i budgeten. De aviserar att de kommer att ta initiativ till ett informationscenter för hållbart byggande med fokus just på energieffektiviserande renovering med användning av hållbara materialval.

-Det är bra, men det är viktigt att centrat fokuserar på hållbara materialval och renoveringar. Visst är energieffektivisering av nya hus viktigt, men utvecklingen har gått snabbt och de stora klimatvinsterna finns inte att hämta där, säger Susanne Rudenstam.

Forskning visar att med dagens energieffektiva byggnader bidrar byggprocessen med i snitt hälften av klimatpåverkan. Med en ökande grad av fossilfri uppvärmning kan den svara för så mycket som 80 procent.

-Det finns inga styrmedel som riktar sig mot byggprocessen, trots dess stora klimatpåverkan. Det är positivt att regeringen också insett detta och hoppas att arbetet nu kan sätta fart med en ökad användning av livscykelanalyser. Om vi blundar för byggprocessens klimatpåverkan blundar vi för halva verkligheten.

• bostadsbrist
  • klimatfrågan
  • samhällsbyggnad

erbjuder information, experthjälp och projektstöd till alla initiativ som tas runt om i landet. För byggherreledet och kommuner arrangerar vi träbyggnadsdagar och utbildningar. Kansliets verksamhet sker inom ramen för samarbetet mellan Svenskt Trä (del av Skogsindustrierna) och Trä-och Möbelföretagen (TMF).