Välkomnar förslaget om en smidigare bygglovsprocess för industriellt byggande

-Vi välkomnar förslaget om att ge kvalitetsbyggda hus i fabriksmiljö en smidigare väg genom bygglovsprocessen. Det är onödigt att hus byggda i en kvalitetssäkrad miljö som det industriella byggandet innebär ska behöva genomgå en fullskalig bygglovsprocess. En förenklad bygglovsprocess kan också stimulera fler att börja bygga industriellt och rationellt.

Det säger Susanne Rudenstam på Sveriges Träbyggnadskansli med anledning av regeringens bostadspolitiska paket som presenterades idag.

- I Sverige har det moderna träbyggandet tagit täten i det industriella byggandet, där en stor del av tillverkningen sker i fabrik och den traditionella byggarbetsplatsen i allt högre utsträckning förvandlas till en plats för montering. Det ger bättre förutsättningar för kvalitetssäkring av hela processen samtidigt som det ger högre effektivitet.

Susanne Rudenstam poängterar att det finns en felaktig uppfattning att ett industriellt byggande innebär att man bygger mycket som ser likadant ut.

- Det är systemet som skiljer sig åt. I traditionellt byggande är det oftast de arkitektoniska mervärdena som det skärs ned på om projekten blir dyrare än beräknat. I ett industriellt byggande följer designen med från ritbordet till färdigt hus. Industriellt träbyggande innebär stor variation och många av de byggnader som under senare på olika sätt uppmärksammats för sin arkitektur har byggts industriellt. Ska vi överhuvudtaget närma oss behovet om 700 000 bostäder till 2025 måste en högre del av tillverkningen idag ske industriellt och i trä. Det är effektivt och hållbart.

Sveriges Träbyggnadskansli beklagar att regeringen och alliansen inte kunde komma överens om ett samlat bostadspolitiskt grepp.

-Bostadspolitiken är ett av de mest komplexa politikområdena där i stort sett varje reformförslag har både motståndare och tillskyndare. Därför behövs det långsiktiga spelregler som en majoritet står bakom. Nu råder det osäkerhet om vilka förändringar det blir eftersom det inte blir ett samlat paket och det är synd.

• bostadsbrist
  • modernt träbyggande
  • samhällsbyggnad
  • klimatfrågan

erbjuder information, experthjälp och projektstöd till alla initiativ som tas runt om i landet. För byggherreledet och kommuner arrangerar vi träbyggnadsdagar och utbildningar. Kansliets verksamhet sker inom ramen för samarbetet mellan Svenskt Trä (del av Skogsindustrierna) och Trä-och Möbelföretagen (TMF).