Bli en bättre köpare av sökmarknadsföring

– nu lanseras Sökbibeln 2.0

Den 21 februari presenterade Sveriges Annonsörers kommitté för sökmarknadsföring, KSM, sin uppdaterade handbok Sökbibeln. Odd Klofsten, en av kommitténs ledamöter uppmanar annonsörer som arbetar med sökmarknadsföring att läsa den nya handboken och på så sätt bli en mer kunnig köpare av sök.

Den första handboken för sökmarknadsföring gavs ut 2006 och redan då var intresset stort. Den stora skillnaden är att kunskapen idag är mycket högre. Trots detta tycks flera annonsörer ha svårt att få gehör från ledningen satsa.

Att vara sökbar är idag ett måste, syns du inte så påverkar det både affären och varumärket. Många köpare av sökmarknadsföring är fortfarande osäkra på vad som är bra och dåligt. De vet ”att”, men inte ”hur”. Det råder även en osäkerhet kring hur man ska sätta mål. Med sökbibeln hoppas vi kunna räta ut frågetecknen och göra annonsörerna till bättre köpare, säger Mattias Kindell, ordförande i Kommittén för Sökmarknadsföring, KSM.

Sökmarknadsföring är ett av de medier som ökar allra mest. Mellan åren 2007 och 2008 ökade sökmarknadsföringen i Sverige sin andel av den totala internetannonseringen från 25 till 27 procent enligt IRM (Institutet för reklam- och mediemätningar). Sveriges Annonsörers kommitté för sökmarknadsföring, KSM, är en av de totalt tretton mediekommittéer som är mest aktiv.

För mer information, kontakta:
Mattias Kindell, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för sökmarknadsföring, KSM.
mattias.kindell@poolia.com, telefon 0739-44 50 75.

• mediekommittéer
  • sökmarknadsföring