Dags att bevisa att din reklam fungerar

Nu går startskottet för årets 100-wattaren. Fram till den 3 september kan man lämna in sina tävlingsbidrag – och bevisa att man har skapat reklam som fungerar. En nyhet i år är att man tävlar med case och inte med kampanjer. Dessutom har 100-wattaren ett nytt tävlingssystem.

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer, och har genomförts årligen sedan 1990. För att vinna ska de som tävlar bevisa att de har skapat reklam som fungerat, det vill säga reklam som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Bland fjolårets vinnare finns bland annat Volontaire, Svenska Institutet och Visit Sweden med ”Curators of Sweden” och Procter & Gamble, Hard Hat och Jung Relations med caset ”The Schulman Interview”.

Vilka som blir årets vinnare kommer att avslöjas på 100-wattsfesten i oktober. Innan dess är det tid för landets alla reklamskapare att lämna in sina tävlingsbidrag innan sista inlämningsdag, den 3 september, för att ha chans på 100-wattspokalerna. Bland årets tävlingsnyheter finns ett nytt tävlingssystem där säkerhet varit prioritet.

Jannice Borekull, chef för utbildningar och event på Sveriges Annonsörer, menar att det nya systemet underlättar för de tävlande ur flera synpunkter.
– Då man ska bevisa vilken effekt ens case har haft så efterfrågar vi underlag som stödjer påståendet. Det är för många känsliga uppgifter så vi har varit väldigt måna om att vårt nya system ska vara extremt säkert. Dessutom har vi sett över tävlingsförfarandet, så att det ska bli enklare att tävla.

Ytterligare en nyhet är att man tävlar med case, och inte med enbart kampanjer. Ett case kan utgöras av en kampanj med flera enheter eller av en enskild kommunikationsinsats, såsom en förpackning. Det viktigaste är inte antal enheter eller vilka medieval som gjorts, utan vilken effekt insatsen haft för att nå annonsörens målsättningar.
– Det känns som ett naturligt steg för oss att belöna såväl kampanjer som enskilda kommunikationsinsatser. Idag kan reklam och kommunikation se väldigt olika ut i och med alla nya medier som finns. Det viktigaste är inte storleken på ett case utan att den tävlande bevisar att casets kreativitet har lett till att annonsören uppnått sina mål med kommunikationen, säger Jannice Borekull.

Om 100-wattaren
100-wattaren belönar reklam som fungerar. För att kvalificera sig till 100-wattaren ska syftet med caset vara väl definierat och resultatet mätt. Den tävlande måste visa att deras kommunikation har gjort skillnad och den som hittar smartast sätt att uppnå rätt resultat vinner. Kreativitet och effekt bedöms av en handplockad jury, representerad av fyra olika discipliner från kommunikationsbranschen: annonsörer, byråer, mediebyråer och undersökningsföretag.
Vinnarna utses på den stora 100-wattsfesten i oktober. Tävlar gör du på http://www.annons.se/sa-tavlar-du-i-100-wattaren

Jannice Borekull, chef utbildningar och event, Sveriges Annonsörer
Telefon: 08-545 252 39, 0725-51 17 70