Lekfullhet och uppfinningsrikedom lyser upp årets 100-wattare

Den 25 november avgörs den 26:e upplagan av 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar. På listan finns sju bidrag i kategorin ”Långsiktigt” som, förutom effekt och kreativitet, nominerats för förmågan att kreativt förnya kommunikationen.

På senhösten varje år får Sverige, genom tävlingen 100-wattaren, veta vilka som lyckats bäst i att skapa kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. En jury på 60 personer, från reklam- och kommunikationsbranschen, har i år sållat ut 88 nominerade tävlingsbidrag fördelat på elva kategorier.

I kategorin ”Långsiktigt” som infördes i tävlingen 1997, belönas case med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen. Sju bidrag nomineras i år i kategorin:

• Skolverket nomineras för arbetet med ”För det vidare”, en kampanj med målet att få fler att bli lärare. Bland annat har kändisar som Fredrik Wikingsson och Cecilia Forss deltagit i kampanjen och återvänt till sina skolor för att tacka och hylla lärare som betytt mycket. Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Le Bureau.
  • Comviq nomineras för arbetet med ”Karims kiosk, en kampanj som lanserades 2012 och som hyllar kioskägarna som återförsäljare till operatören. Karaktären Karim agerar sinnebilden av vad Comviq står för genom ursprunget i kiosk, sin inställning till låga priser och sin engagerande inställning till sina kunder. Konceptet är framtaget tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors.
  • Forsman & Bodenfors är även nominerad med Sjöräddningssällskapet i kategorin. Sjöräddningssällskapet nomineras för sin kommunikation som räddar liv. De har envist hållit fast vid samma strategi i över ett decennium, upprepat samma budskap fast på nya sätt och i olika kanaler. Och fått medierna att lyfta fram de frivilliga sjöräddarnas stories – utan en krona i mediebudget.
  • Ica nomineras för sitt arbete med Rosa Bandet. Med insikten att många är starka bygger ICA:s kampanjer på gemenskap och en positiv, inkluderande tonalitet. Varje oktober blir ICA rosa: butiker, recept och ica.se. Reklamfilmerna väcker också stort engagemang och i år fick tittarna en tillbakablick till ICA-Stig som ung och en förklaring till Stigs engagemang i Rosa Bandet, genom den känslosamma filmen "Stigs livs kärlek". Kommunikationen är framtagen av ICA Reklam och reklambyrån KING.
  • Även livsmedelskedjan Lidl nomineras i kategorin, då de genom ett strategiskt beviskoncept utmanat de fördomar folk haft om Lidl. Exempelvis genom aktiviteter som ”Dill”, en popup-restaurang som serverade mat lagad av en Michelin-kock med råvaror från Lidl samt ”Le Bon”, en nobelmiddag för folket som man gjorde genom att bygga en replika av Blå Hallen där man serverade mat lagad med råvaror från Lidl. Byrån bakom Lidl:s kommunikation är INGO.
  • Triss lanserades 1986 och är i stort sett samma produkt idag. Sägningen och konceptet ”Plötsligt händer det” är både välkänt och omtyckt och genom att kommunicera lottens fördel – vinster som förändrar vardagen har
    reklambyrån King tillsammans med annonsören lyckats göra konceptet relevant igen.
  • Även Pressbyrån har använt sig av lekfullhet och uppfinningsrikedom i många enskilda nedslag, allt från byte av fasadskyltar för att lyfta viktiga samhällsfrågor till att lansera världens första lyckobullar och genom att göra om butikerna till läshörnor för barn och ungdomar har Pressbyrån blivit ett mänskligt, tidsenligt och engagerat varumärke. Åkestam Holst är pressbyråns reklambyrå.

Se hela nomineringslistan i 100-wattaren 2016 här

Vilka som vinner presenteras på årets 100-wattsfest och prisutdelning den 25 november. Festen äger rum på Rival. Mer information och möjlighet att köpa biljetter finns på 100wattaren.se/prisutdelningen

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren

ulf.hermansson.samell@annons.se

Om 100-wattaren:
100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se

• Detaljhandel

• 100-wattaren
  • reklamtävling

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se