SVT:s ”hjärt-app” en av årets mest nytänkande

Den 25 november avgörs den 26:e upplagan av 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som fungerar. Bland de nominerade i kategorin ”Årets nytänk” finns Sveriges Television med Melodifestival-appen ”Rösta med hjärtat” som gjorde succé under sångtävlingen.

På senhösten varje år får Sverige, genom tävlingen 100-wattaren, veta vilka som lyckats bäst i att skapa kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. En jury på 60 personer, från reklam- och kommunikationsbranschen, har i år sållat ut 88 nominerade tävlingsbidrag fördelat på åtta kategorier.

En av de nominerade i kategorin ”Årets nytänk” är SVT med sin mobila second screen-applikation ”Rösta med hjärtat”.

”Rösta med hjärtat” togs fram till Melodifestivalen 2015. I år gjorde den comeback i en uppdaterad version. Genom appen kunde folk rösta på sin favorit under Melodifestivalens samtliga deltävlingar och under finalen. Folkets känslor visades direkt i TV-rutan, där ett animerat hjärta pulserade och intensiteten ändrades beroende på hur många som röstade runt om i Sverige. Användarna kunde i realtid se hur deras vänner röstade, gissa på resultatet av tävlingen och jämföra sina listor med varandra och slutresultatet.

Appen skapade stort engagemang och Melodifestivalen slog röstningsrekord. 2016 samlades 36 711 512 röster in, att jämföra med 3 273 285 år 2014,
 innan appen fanns – en ökning med närmare 1 022 procent i engagemang. Hela 974 656 personer använde appen.

Appen togs fram med hjälp av reklambyrån Perfect Fools.

Se hela nomineringslistan i 100-wattaren 2016 här

Vilka som vinner presenteras på årets 100-wattsfest och prisutdelning den 25 november. Festen äger rum på Rival. Mer information och möjlighet att köpa biljetter finns på 100wattaren.se/prisutdelningen

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren

ulf.hermansson.samell@annons.se

Samtliga nominerade i kategorin ”Årets nytänk”:

Adobe Stock Apparel, Abby Priest/Adobe Nordic

Broadcast without Borders, Åkestam Holst/Refugee Phones

En skoldag i Virtual Reality, McCann Stockholm/UR (Utbildningsradion)

Give a Beep, Edelman Deportivo/Hövding

Rinkside 3, Passion Lab/3 Sverige

Rösta med hjärtat, Perfect Fools/SVT