Totalitärt tänk i Lund ger otäcka associationer

RESTRIKTIONER ETT HOT MOT KOMMERSIELL YTTRENDEFRIHET

Lunds kommunstyrelse har beslutat att stödja vänsterpartisten Mats Olssons motion om att begränsa reklamen i Lund. Vi i intresseorganisationen Sveriges Annonsörer anser att detta beslut är ett hot mot den kommersiella yttrandefriheten.

Dessvärre är Mats Olsson inte ensam med sitt märkliga utspel. Hans partikamrater Ann Mari Engels och Maria Hannäs arbetar aktivt för ett reklamfritt Stockholm. Att svenska politiker vill begränsa kommunikationen för organisationer och näringsliv är illavarslande.

Har dessa politiker någonsin sett en stad utan marknadskommunikation, som reklam kallas i en vidare bemärkelse? Förra året gjorde jag en rundresa i Nordkorea, ett land där fri reklam är förbjuden. Denna form av begränsande samhällen har prövats flera gånger i historien – utan framgång.

Det finns en anledning till att reklam finns. Den bidrar till ökad kunskap och ökad konkurrens vilket ger fler arbeten – något som leder till ökat välstånd. Fri konkurrens om uppmärksamheten är ingen onödig lyx som vi har råd att förbjuda. I ett modernt och levande samhälle kan företag och organisationer synas, överleva, växa, utvecklas, skapa arbetstillfällen och skatteunderlag. Dessutom bekostar reklam ett otal nyttor i stadsbilden och kollektivtrafiken. Varje reklamkrona genererar i genomsnitt minst sex kronor till Sveriges BNP och välfärd. Anser Mats Olsson och hans partivänner att detta istället ska finansieras via höjda skatter?

Sveriges Annonsörer rekommenderar varmt Lunds kommunfullmäktige att tänka ett varv till innan man beslutar att begränsa den kommersiella yttrandefriheten.

Anders Ericson
vd för intresseorganisationen Sveriges Annonsörer

Länk till debattartikeln på Sydsvenskan: www.sydsvenskan.se/asikter/restriktioner-ett-hot-mot-kommersiell-yttrandefrihet/
Länk till en längre version av artikeln