Från guldvaskning till trolska klyftor

Lördag den 13 september är det dags för Geologins Dag, en chans att ta del av spännande geologi på inspirerande arrangemang runt om i Sverige. Som medarrangör bidrar Sveriges geologiska undersökning, SGU, med en rad olika evenemang runt om i landet för att väcka nyfikenhet på Sveriges jord, berg och vatten.

Beroende på var i landet man befinner sig kan man ta del av geologiska vandringar, lära sig mer om istider, vulkaner och bergskedjor eller förundras över skatter från jordens inre. Tillsammans med företag, museer, amatörgeologiska föreningar och andra arrangörer visar SGU hur spännande det kan vara med berg, jord och grundvatten, och varför kunskap om geologi är viktig för hela samhället.

SGU deltar i Geologins Dag med ett flertal arrangemang:

• Vandring i trolska klyftor i Bohusgranit och besök på Stenhuggarmuseet i Hunnebostrand, Västra Götaland. Guide: Thomas Eliasson.
  • Samarrangemang mellan SGU, Evolutionsmuseet, Uppsala Vattencentrum och Geocentrum på Gamla torget i Uppsala, Uppland. Samordnare: Josephine Biro.
  • Visning av TV-filmen "Markens öga" på Falbygdens museum i Falköping. SGUs Torbjörn Persson i samarbete med Falbygdens museum.
  • Geologisk resa till kusttrakt Hornborga, Västra Götaland. Guide: Torbjörn Persson
  • Öppet hus på SGUs undersökningsfartyg Ocean Surveyor vid Helsingborg - Helsingörskajen, Skåne. Kontaktperson: Minna Severin.
  • Geologisk vandring på Hanö, Blekinge. Guide: Jonas Ising, Karl-Axel Kornfält.

Läs mer på webbplatsen för Geologins Dag, www.geologinsdag.nu

För mer information, kontakta

Nelly Aroka, projektledare för Geologins Dag, telefon 018-17 90 28, nelly.aroka@sgu.se

Om Geologins Dag

På Geologins Dag anordnas arrangemang runt om i Sverige – från söder till norr – sedan 2001. Totalt deltar cirka 15 000 besökare. Arrangemangen består av allt från geologiska exkursioner, föredrag och guldvaskning till geoteater, vulkanutbrott, gruvbesök och prova-på-aktiviteter. Syftet är att öka kunskapen om geovetenskaperna, visa på nyttan med geologi och stärka geologins ställning i samhället.