Geologins Dag den lördagen den 14 september: Vulkaner, meteoritkratrar, dinosaurier och ädelstenar!

Vad är geologi för dig? Sevärda platser, en förståelse för planeten Jorden, ett vackert mineral, strukturer i berget, mjuk sand och grovt grus, en klar källa eller kanske en våldsam vulkan …

Geologins Dag uppmärksammas lördagen den 14 september runt om Sverige med olika evenemang och aktiviteter. I år har vi temat ”att uppleva geologi. Och det är just upplevelsen många av våra arrangörer bjuder på i både stort och smått: allt från en spännande exkursion där vi får lära oss hur landskapet och till och med Jordklotet utvecklats till en titt, genom mikroskop, in i mineralens hemliga värld. Möt varelser från en svunnen tid, förstå hur bergskedjor bildats och nötts ner och prova egna geologiexperiment.

Hitta arrangemangen nära dig!
Några exempel på de cirka 70 arrangemang som ordnas runt om i Sverige - från norr till söder - är naturvandringar där du kan se hur landskapet har formats under årtusenden och ibland under flera miljoner år, ”stenkul” för barn och nyfikna vuxna, skatt- och fossiljakt, fotoutställningar, föredrag och mycket, mycket mer.

Du hittar alla arrangemang på Geologins Dags webbsida: www.geologinsdag.nu

Där finns också mer läsning, nyttiga och roliga länkar, bildspel och skolmaterial som lärare och elever kan ladda hem. För tredje året i rad arrangerar föreningen dessutom en skoltävling, där bidragen kommer att publiceras på webbplatsen i december.

Invigning i Locknekratern
Den nationella invigningen hålls fredagen den 13 september på Meteoritcentrum i Locknekrater, utanför Östersund, och på museet Jamtli i Östersund (förmiddag respektive eftermiddag). Med föredrag, meteoritfilm m.m.!  Det är Locknekratern, JAGS (Jämtlands län amatörgeologiska sällskap),Jamtli och Geologins Dag som arrangerar.

Detta är Geologins Dag
Geologins Dag har firats i Sverige sedan år 2000 och lockat tusentals med barn och vuxna att fråga om egna stenfynd, följa med på geologiska vandringar, lära mer om livets utveckling, glaciärer och vulkaner, hugga i sten och mycket mer. Geologins Dag bygger på alla enskilda arrangörers insatser – föreningar, organisationer, företag, bibliotek, skolor m.fl. ¬– med föreningens Geologins Dag som sammanhållande länk. Tack vare föreningens bidragsgivare har föreningen ett kansli som bland annat driver webbplatsen, svarar för gemensam inramning, skolmaterial m.m. Kansliet finns på Sveriges geologiska undersökning, SGU.

Mer information om Geologins Dag – historik, arrangörer, bidragsgivare och aktuella aktiviteter – finns på www.geologinsdag.nu

Kontaktperson för frågor som rör Geologins Dag generellt: Kaarina Ringstad, projektledare för Geologins Dag, 018-17 92 38.

Kontaktperson för invigningen: Ove Hellzén,JAGS (Jämtlands län amatörgeologiska sällskap), ove.hellzen@gmail.com, tel. 070-330 36 66

• Skåne