​Geologins Dag på lördag!

Vad är geologi för dig? Sevärda platser, en förståelse för planeten Jorden, samhällsnytta, ett vackert mineral, strukturer i berget, mjuk sand och grovt grus, en klar källa eller kanske en våldsam vulkan …

Geologins Dag uppmärksammas lördagen den 10 september runt om Sverige med olika evenemang och aktiviteter. Våra arrangörer bjuder på en mängd olika upplevelsen, till exempel exkursioner och vandringar där vi får lära oss hur landskapet och Jordklotet har utvecklats, tipspromenader, föredrag, utställningar, dataspel med geologi (Östhammar) och grottkrypning (Bodagrottorna).

Hitta arrangemangen nära dig!
Du hittar alla arrangemang på Geologins Dags webbsida: www.geologinsdag.nu

Där finns också mer läsning, nyttiga och roliga länkar, bildspel och skolmaterial som lärare och elever kan ladda hem. Missa inte heller Geologins Dags skoltävling!

Invigning i Geoparken Bohusgranit i Hunnebostrand

Den nationella invigningen hålls fredagen den 9 september i Geoparken Bohusgranit i Hunnebostrand.

Detta är Geologins Dag
Geologins Dag har firats i Sverige sedan år 2000 och lockat tusentals med barn och vuxna att fråga om egna stenfynd, följa med på geologiska vandringar, lära mer om livets utveckling, glaciärer och vulkaner, hugga i sten och mycket mer. Geologins Dag bygger på alla enskilda arrangörers insatser – föreningar, organisationer, företag, bibliotek, skolor m.fl. – med föreningens Geologins Dag som sammanhållande länk. Tack vare föreningens bidragsgivare har föreningen ett kansli som bland annat driver webbplatsen, svarar för gemensam inramning, skolmaterial m.m. Kansliet finns på Sveriges geologiska undersökning, SGU.

Mer information om Geologins Dag – historik, arrangörer, bidragsgivare och aktuella aktiviteter – finns på www.geologinsdag.nu

Kontaktperson för frågor som rör Geologins Dag: Nelly Aroka, projektledare för Geologins Dag, 018-17 90 28.

• arrangemang
  • aktiveteter
  • geologi
  • geologins dag

SGU är expert- och förvaltningsmyndighet för frågor om berg, jord och grundvatten. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. Kansliet för Geologins Dag finns på SGU.