Geologiskt vandring på Saltön den 14 september

Lördagen den 14 september är det Geologins Dag. På Sveriges geologiska undersökning firar vi detta genom att arrangera en rad aktiviteter runt om i landet.

I Bohuslän firar vi Geologins Dag med en vandring i Kosterhavets nationalpark över granithällar och klapperstensfält på norra Saltö. Sedan vandrar vi ner till Ängklovbukten och kikar på mörka gångar av rombporfyr och diabas.

Tid och plats: Lördagen 14 september kl. 10.00–13.00. Samling vid Entré Saltö vid parkeringen på Saltö kl. 10.00. Ta med matsäck och kläder efter väder. Vandringen är gratis och anmälan görs till kosterhavet.vastragotaland@lansstyrelsen.se eller tel. 0526-200 03. Guide är Thomas Eliasson, SGU.

Du hittar mer och ständigt uppdaterad information på www.sgu.se.
Koordinator för SGUs alla arrangemang på Geologins Dag är Nelly Aroka, nelly.aroka@sgu.se och telefon: 018-17 90 28.

Detta är Geologins Dag
Geologins Dag drivs av den ideella föreningen Geologins Dag.Geologins Dag har firats i Sverige sedan år 2000 och lockat tusentals med barn och vuxna att fråga om egna stenfynd, följa med på geologiska vandringar, lära mer om livets utveckling, glaciärer och vulkaner, hugga i sten och mycket mer. Geologins Dag bygger på alla enskilda arrangörers insatser – föreningar, organisationer,
företag, bibliotek, skolor m.fl. – med föreningens Geologins Dag som sammanhållande länk. Förutom att vara en av de drygt 60 arrangörerna driver SGU kansliet för Geologins Dag.

Kontaktperson för Geologins Dag generellt: Kaarina Ringstad, projektledare för Geologins Dag, 018-17 92 38.Mer om Geologins Dag och om samtliga arrangemang som sker runtom i landet finns
på webbplatsen för Geologins Dag: www.geologinsdag@sgu.se

Fler SGU-arrangemang i anslutning till Geologins Dag:

Geologins Dag på Kulturnatten i Uppsala
Nyfiken på berg, jord, vatten och fossil? Kom då till SGUs tält på Stora torget och visa dina fynd för sten- och jorddoktorn, gör vattenexperiment med professor Vatten och se livets historia genom fossil. Stora och små kan prova vår geologiska tipspromenad.
Lördagen 14 september, Stora torget, Uppsala. Kontakt: Nelly Aroka, SGU

Stenarnas kyrka: Vad har Uppsala domkyrka gemensamt med slottet i Versailles eller Taj Mahal? Svaret får du på vår geologiska rundvandring i Uppsala domkyrka där du får höra historierna bakom fasaden och de vackra stenskulpturerna. Lördagen 14 september. Guide: Sten-Anders Smeds, SGU.

Geologins Dag på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm
Vi visar bland annat hur du kan använda karttjänster och kartvisare på SGUs webbplats, hur du letar reda på din brunn och hur du kan göra en egen karta och skriva ut den på plats!Vi berättar också om vårt undersökningsfartyg Ocean Surveyor och om geologi till havs.Lördagen 14 september, Naturhistoriska riksmuseet, Stockholm.

Geologisk resa på botten av en sjö
Under en guidad busstur på Falbygden studerar vi bland annat spår av en ca 65 m djup Åsle-issjö och issjötappningar i en numera ganska sjöfattig bygd.
Lördagen 14 september och lördagen den 21 september.Guide: Torbjörn Persson, SGU

SGU lanserar en svensk nationell modell för geopark, Rättvik
Lanseringen sker i Kulturhuset i Rättvik i samarbete med ett av de svenska geoparksprojekten, Meteorum.Det hålls föredrag på förmiddagen där du bland annat får veta mer om vad den svenska geoparksmodellen innebär. På eftermiddagen bjuds det på en kort exkursion i området med fokus på vad man kan göra för att lyfta den geologiska berättelsen vid olika platser för att locka till dessa geologiska besöksmål. Lördagen 14 september, Kulturhuset i Rättvik. Kontakt: Linda Wickström, SGU

SGU undersöker Skånes kust
Öppet Hus på SGUs undersökningsfartyg Ocean Surveyor. Lär dig mer om hur Sveriges havsbotten kartläggs och varför, och bekanta dig med vårt forskningsfartyg Ocean Surveyor.Lördagen 14 september, SGU undersökningsfartyg Ocean Surveyor, Höllviken i Falsterbokanalen. Kontakt: Peter Slagbrand, SGU

Geologisk vandring vid Hjortahammar
Geologisk vandring i terrängen kring Hjortahammar och Almö. Här får du stifta bekantskap med istidens lämningar i Blekinge. Vi undersöker områdets
jordarter och isräfflor, bland annat med borrningar i organiska jordarter. Lördagen 14 september. Guider: Kärstin Malmberg Persson och Elisabeth Magnusson, SGU.

Öppet Hus på SGU i Lund
Lördagen 21 september, SGUs kontor i Lund.Kontakt: Elisabeth Magnusson, SGU