Nu koras vinnaren i Mineraljakten

Årets stora vinnare i Norrlands Mineraljakt kommer från Västerbotten. Björn Wikberg från Norsjö har funnit ett guldförande block av omvandlad vulkanit i närheten av Bastutjärn, Norsjö kommun, som också innehåller kompakt arsenikkis, zinkblände och blyglans. För detta belönas han med 12 000 kronor. Som vinnare av hela Norrlands Mineraljakt 2011 får Björn ytterligare 50 000 kronor från Norrlandsfonden.

Björn Wikbergs fynd innehåller 6.4 procent zink, 4.6 procent bly, 8.7 gram per ton guld och 603 gram per ton silver.

Årets Mineraljakt i Västerbotten har hållt hög kvalitet vilket lett till ovanligt många pristagare. Länspriserna är skänkta av kommuner och gruv- och prospekteringsbolag. Mineraljakten i Västerbotten arrangeras av Länsstyrelsen i Västerbotten och Sveriges Geologiska Undersökning som en del i Norrlands Mineraljakt.

Andrapristagare i Västerbotten blev Christian Emilsson, Gargnäs, som får 8 000 kronor för en kopparmineralisering i häll nordväst om Högbränna i Sorsele kommun. Mineraliseringen uppträder över ett större område men är mycket ojämn och svårbedömd. Den visar dock att det kan vara möjligt att finna en låghaltig kopparmineralisering i området.  Fyndet kan även förklara rika kopparblock hittade ett fåtal kilometer mot sydost.

Tredjepristagaren Emil Olofsson får 6 000 kronor för den grafitrika häll han funnit i Västanbäck, Vilhelmina. Grafiten är relativt ren och kan vara av industriell kvalitet.

Per-Erik Bertholdsson och Åsa Holmgren, Lycksele, får 3 000 kronor för fyndet av en svagt kopparmineraliserad häll i Lappliden, Vindeln. Trots den låga halten 0.13 procent koppar visar fyndet på potential för kopparmineraliseringar i ett nytt område.

Karl-Magnus Fällman och Roland Källströmer, Norsjö, får 2 500 kronor för ett arsenikkisblock med 0.24 gram per ton guld funnet i Högnäs, Lycksele.

Kurt Löfroth, Lövånger och Kristoffer Löfroth, Bureå, får 2 000 kronor för ett wolframblock hittat i Neder Bäck, Skellefteå,

Ethel Lundström, Malå, får 2 000 kronor för ett unakitblock funnet öster om Rusksele, Lycksele.

Colin Mummery, Själevad, får 2 000 kronor för ett grafitskifferblock med förhöjda halter av zink, vanadin, molybden och uran hittat i Kalberget, Åsele.

Martin Andersson, Nästansjö, får 2 000 kronor för ett ovanligt stor pyritkonkretion med förhöjd molybdenhalt funnen i Ängesbäcken, Vilhelmina.

Ungdomspristagare blev Felix Lindfors 9 år, Lukas Vikdahl 11 år och Ossian Östlund 9 år från Skellefteå

Övriga pristagare av Norrlandsfondens pris till bästa fynd i Norrland blev Alf-Erik Hellman från Hackås i Jämtland som fick 30 000 kronor i andra pris för en rikt kopparmineraliserad häll i Åre Björnen, Jämtland.  Berthold Jonsson och Göran Eliasson fick 20 000 kronor i tredje pris för ett rikt zinkblock funnet i Jönsbo, Gävleborg.

Prisutdelningen går av stapeln klockan 13.30 på Hotell Källan Spa, Åmliden.

För frågor, kontakta:

Jan-Anders Perdahl, projektledare, SGU, tel. 0953-34608, e-post: jan-anders.perdahl@sgu.se