SGU kartlägger riskområden för jordskred med hjälp av helikopter

SGU utför i augusti helikopterburna geofysiska mätningar vid Göta Älv, Strömstad och Ångermanälven för att öka förståelsen för var och hur jordskred kan förekomma. Undersökningarna görs i samverkan med Statens geotekniska institut (SGI) och Trafikverket.

SGU genomför den 17-28 augusti geologiska undersökningar med helikopter inom fyra försöksområden; två i Göta älvdalen, ett i norra Bohuslän samt ett i Ångermanälvens dalgång, där man genom tidigare geotekniska undersökningar vet att det förekommer kvicklera. Försöksområdenas totala yta är cirka 70 kvadratkilometer (se karta). Helikoptern flyger på cirka 70 meters höjd över marken med en mätram hängande 35 meter under sig.

– Syftet med projektet är att utveckla en kostnadseffektiv metodik för att kartlägga utbredning av kvicklera, för att på så sätt minska risken för stora skredolyckor i framtiden, säger Lena Persson, statsgeofysiker på Sveriges geologiska undersökning.

Metoden som används är ett helikopterburet system, SkyTEM, som mäter jordlagrens och berggrundens egenskaper till cirka hundra meters djup. Genom att analysera markens reaktion på elektromagnetiska vågor kan man med hjälp av tillgänglig geologisk information skapa en tredimensionell modell för hur jord, berg och grundvatten breder ut sig i det undersökta området. Mätningarna utförs av det danska företaget SkyTEM Survey Aps på uppdrag av SGU.

Läs mer om projektet här: http://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2015/juni/trafikverket-sgi-och-sgu-soker-efter-kvicklera-med-hjalp-av-helikopter/

Lena Persson, SGU: lena.persson@sgu.se, 018-17 93 12

SGU är expert- och förvaltningsmyndighet för frågor om berg, jord och grundvatten. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt.