SGU storsatsar på geologisk mötesplats

Jordbävningar, koldioxidlagring och geoenergi. I höst hittar du allt under samma tak på GeoArena, Sveriges första branschsamlande konferens om geologi.
 – Efterfrågan på geologisk kunskap har ökat kraftigt till följd mineralboomen, säger Jan Magnusson, generaldirektör för SGU.

Hittills har det saknats en gemensam mötesplats för aktörer inom geologiområdet. Nu storsatsar Sveriges geologiska undersökning, SGU, och bjuder för första gången någonsin in till en heltäckande geologikonferens, GeoArena.

Under två fullmatade dagar, fyra konferensspår och över tjugo talarsessioner hoppas SGU kunna samla Geologi-Sverige runt de viktigaste geologifrågorna att tala om, debattera och diskutera. Här kommer att finnas såväl aktuella frågor med lokalt perspektiv som globala utblickar. Utställare från hela branschen kommer också finnas på plats.

Jan Magnusson gläds åt uppsvinget inom gruvnäringen och det ökade behovet av geologiskt kunnande.
– Nu vill vi se till att den också används mer inom samhällsplanering, där geologisk kunskap kan göra stor nytta, säger han.

Intresset för GeoArena har redan visat sig vara stort, både för att delta och när det gäller samarbetspartners. Sveriges Avanti-Borrares Förenings blev GeoArenas första huvudpartner.
– Vi ser det som en jättechans att föra ut vår branschsyn på geoenergi. GeoArena är helt rätt målgrupp för oss, säger Michael Klasson, Vd för Avanti System, bolaget som driver Sveriges Avanti-Borrares Förenings verksamhet.

UR PROGRAMMET – ETT SMAKPROV
• Dialogmöte mellan näringsliv, forskning, myndigheter och departement. Diskussion om den kommande mineralstrategin.
• Koldioxidlagring – vilka förutsättningar finns i Sverige?
• Det nya Afrika och den globala råvarukonkurrensen – var står Sverige i denna fråga?
• Grundvattenplanering – Politiska beslut där resultatet ligger långt efter nästa mandatperiod.
• Tsunamis – blir de vanligare?
• Vinets geologi – så smakar marken.

VILL DU VETA MER:
Emma Härdmark, projektledare
emma.hardmark@sgu.se, 018-179290, 070-346 60 48
Erika Ingvald, projektledare
erika.ingvald@sgu.se, 018-179350, 070-346 54 70

GEOARENA – MÖTESPLATS GEOLOGI

Vad: En branschsamlande konferens för aktörer inom geologi.
Vem: Näringsliv, beslutsfattare, kommuner, länsstyrelser, myndigheter, forskare och studenter.
Var: Uppsala Konsert och Kongress, med konferensbankett på Uppsala slott.
När: 16-17 oktober 2012

ANMÄLAN
www.geoarena.se

SGU är expertmyndighet för frågor om berg, jord och grundvatten. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. Den 16-17 oktober 2012 arrangerar SGU GeoArena - www.geoarena.se.