SGU utökar och utvecklar i Malå

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2018 09:00 CEST

SGU har tecknat ett avtal med fastighetsbolaget Malå Geoscience Förvaltning AB om att bygga ut det nationella borrkärnearkivet i Malå med 4000 kvadratmeter, samt att förlänga det befintliga hyresavtalet med tio år.

SGUs nationella borrkärnearkiv i Malå har en samling av mer än tre miljoner meter borrkärnor från mer än 18 000 borrhål från hela Sverige. Det är därmed det största borrkärnearkivet i Europa. I arkivet finns rum för kärnkartering och provtagning. Borrkärnearkivet är i sin nuvarande form på drygt 6 000 kvadratmeter, men kommer i efter utbyggnationen att uppgå till drygt 10 000 kvadratmeter.

- Det här ger oss bas för att fortsätta utveckla verksamheten i Malå och öka servicen till forskare och prospekteringsföretag, säger Lena Söderberg, generaldirektör på SGU

Klockan 13 på torsdag tas det första spadtaget för utbyggnaden i Malå.

SGU har varit närvarande i Malå i flera decennier, där mineralinformationskontorets borrkärnearkiv fyller en central funktion för prospekteringen i Sverige. Borrkärnearkivet ger en unik möjlighet att studera olika geologiska objekt utan att behöva utföra egen borrning.

För mer information, kontakta

Erika Ingvald, enhetschef Mineralinformation och gruvnäring, telefon 018-17 93 50, erika.ingvald@sgu.se

SGU är expert- och förvaltningsmyndighet för frågor om berg, jord och grundvatten. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt.

Kommentarer (0)