Vinnare i Mineraljakten 2012 – Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län samt övriga län

I år fyller Mineraljakten fyller 45 år. I 13 län har privatpersoner med intresse för geologi gett sig ut i naturen för att leta mineral och funnit något. Årets stora vinnare i Mineraljakten kommer från Gävleborgs län, Kenneth Rimmenhorn och Lars Björkbom från Järvsö. Ungdomspriset går till Embretzen från Los.

Fyndet som renderat förstaplatsen i Mineraljakten består av ett kraftigt mineraliserat block av en omvandlingsbergart. Blocket är ett rikt nyfynd i ett område från vilket inga mineraliseringar tidigare är kända. Analyser visar att blocken innehåller 7, 1 procent järn, 2,9 procent koppar, 1,85 procent zink, 1,1 procent bly och 107 ppm silver samt 0,82 ppm guld.

För detta fynd belönas Kenneth Rimmenhorn och Lars Björkbom från Järvsö med ett länspris om 12 000 kronor och Norrlandsfondens stora pris om 50 000 kronor.

Ungdomspristagaren, Rickard Embretzen från Los i Gävleborgs län, belönas med 1000 kronor för sitt fynd av två bitar närmast massiv svavelkis med en hög järnhalt, förhöjd kobolthalt och svagt förhöjd halt av guld.

Heinz Falbe från Timrå i Västernorrlands län belönas med ett länspris om 5000 kronor. Hans prov, från Åstön i Sundsvall, visar bland annat anmärkningsvärda halter av niob, som exempelvis används till supraledande magneter.

Willie Klaja från Broakulla i Kalmar län belönas med ett länspris om 5000 kronor för sitt fynd av kopparkis, bornit, blyglans och fluorit i kvartsgångar i smålandsporfyr i Brånahults stenbrott i Nybro.

Från Jämtlands län belönas Olle Grönwall och Rita Orelund, Samuli Pesonen och Linda Nilsson samt Börje Sellberg, Bert-Ola Kjellin och Ronny Kjellin med diplom.

Övriga prisutdelningarVinnare från Norrbottens län offentliggjordes redan den 11 december.  Den 13 december sker också prisutdelning för Västerbottens län. Vinnaren offentliggörs klockan 15.

För mer information om årets mineraljakt och prisutdelningarna, kontakta:

Leif Bildström, SGU: tel. 018- 17 91 49

Jan-Olof Arnbom, SGU: tel. 018-17 46 06

Fakta om Mineraljakten

Tävlingen Mineraljakten arrangeras av SGU, i år i samarbete med LKAB. Den firar i år 45-årsjubileum. Först ut var Mineraljakten i Norrbotten år 1967. Tävlingen är till för att öka intresset för geologi och utgör också ett komplement till den yrkesmässiga prospekteringen. Ett mål är att få fram nya mineraluppslag som på kan sikt leda till nya gruvor och ny mineralförädling som skapar nya jobb.

Formen för Mineraljakten har varierat genom åren, liksom finansieringen. I år stöds Mineraljakten av 13 kommuner; Boden, Gällivare, Haparanda, Härnösand, Ljusdal, Malå, Norsjö, Ovanåker, Pajala, Sorsele, Storuman, Ånge och Åsele kommuner.  Norrlandsfonden, Boliden AB och Angloamerican är diamantpartners.  ALS Laboratory Group, Jimab och Dragon Mining är guldpartners. Botnia Exploration, Mawson, Northland Resources och Tasmet är silverpartners.