Avgöranden vid livets slutskede diskuteras vid nationell konferens

Frågor kring livets slut har uppmärksammats mycket på senare tid. 2008 överlämnade Statens medicinsk-etiska råd (SMER) en PM till regeringen om övervägande vid livets slutskede.

I detta PM diskuterades sådant som att avstå från att inleda livsuppehållande behandling, att avbryta livsuppehållande behandling, erbjuda palliativ behandling och palliativ sedering, erbjuda läkarhjälp vid förskrivning av läkemedel vid ett självvalt livsslut eller att erbjuda aktiv läkarhjälp vid ett självvalt livsslut.

Den 25 januari arrangerar Sveriges Kristna Råd tillsammans med Betaniastiftelsen en nationell konferens bland annat utifrån SMER:s PM. Målet med konferensen är att skapa en plattform för samtal om människosyn, värderingar och etiska förhållningssätt vid livets slutskede.

Konferensen hålls i Immanuelskyrkan, Kungstensgatan 17 i Stockholm. Flera av SMER:s ledamöter medverkar, liksom läkare som arbetar med palliativ vård och företrädare för olika kyrkor.

Ur medverkandelistan:
Daniel Tarschys, Barbro Westerholm (ledamöter i SMER), överläkarna Lennart Persson och Ingrid Underskog, ärkebiskop Anders Wejryd, Svenska kyrkan, Lennart Molin, Sveriges Kristna Råd, chefredaktör Dag Tuvelius.

Läs mer om konferensen på www.skr.org

För ytterligare information:
Lennart Molin, direktor för ekumenisk diakoni/Kyrka-samhälle och bitr generalsekreterare vid SKR, 08-453 68 23, 0706-35 33 54, lennart.molin@skr.org.