Bönen handlar bland annat om att ge en beskyddande hand över alla dem som är involverade i släckningsarbetet. Foto: Mikael Stjernberg.

Bön med anledning av skogsbränderna

Vi har formulerat en bön med anledning av de svåra skogsbränderna som härjar i vårt land. Bönen kan bedjas i ensamhet, eller i en grupp tillsammans.

Bön med anledning av skogsbränderna:

Barmhärtige Gud, vi kommer till dig i oro för våra skogar och byar som hotas av brand.
Vi ber om regn som släcker eldar, räddar grödor och boskap,
och för människor som fått lämna sina hem.
Vi tackar för män och kvinnor i brandförsvar, civilförsvar,
räddningstjänst och volontärer.
Ge hopp och kraft i arbetet och håll din beskyddande hand över dem.
Hjälp oss till ordning i kaos, trygghet i otrygghet och hopp i hopplöshet.
Ur djupen ropar vi till dig. Kom till vår räddning.
Förbarma dig över oss och vårt land.
I Jesu namn.
Amen.