Kyrkorna visar religionens möjlighet att skapa helig fred

Kyrkorna visar religionens möjlighet att skapa helig fred

På söndag börjar Kyrkornas globala vecka med temat ”Helig fred – tro som fredsskapare”. Samfund runt om i Sverige sätter då fokus på sätt att bygga fred både i vardagen här hemma och globalt. Syftet är att visa religioners fredsskapande roll och slå hål på myten om religion som huvudsaklig orsak till konflikter.

Under veckan arrangeras en mängd olika aktiviteter över hela Sverige – från solidaritetsmässa i Hörby till retreat i Östersund, radiogudstjänst från Fryshuset i Stockholm och Ekumeniska rådet i Västerås bjuder bland annat in till fest med 22 internationella kockar.

- Vi har tagit emot massor med materialbeställningar och engagemanget verkar vara stort över hela landet. Och det är ju just där, i människors vardag, som det händer, som Globala veckan äger rum! säger Maria Bäcklund, koordinator för Kyrkornas globala vecka på Sveriges kristna råd.

Religion och konflikt betyder inte bara extremism och våld. Aktuell forskning visar att religion sällan är den största eller enda anledningen till konflikt, liksom att religionsdialog spelar en viktig roll i fredsprocesser. Med tron som drivkraft kan människor skapa fred idag, och det finns många
förebilder.

Till exempel i Liberia där Christian Women’s Peace Initiative tillsammans med muslimska kvinnor bokstavligen stängde in männen i förhandlingsrummet tills fredsavtalet var påskrivet. Initiativtagaren Leymah Gbowee fick Nobels fredspris 2011.

- Historien är full av heliga krig och nu vill vi visa att kyrkor och andra samfund kan skapa helig
fred, säger Maria Bäcklund.

Internationell gäst under veckan
Kristna fredsrörelsen jobbar med att skydda utsatta människorättsaktivister som jobbar för fred och rättvisa i bland annat Colombia. Ledaren för organisationen Cocomopoca som jobbar för afrocolombianers rätt till sin mark, Américo Mosquera, gästar Sverige innan och under veckan.
Han vittnar om vikten av internationellt solidaritetsarbete för att skapa utrymme och trygghet för fredsarbete bland utsatta människor.

Mer information:
På vår hemsida hittar du fler aktiviteter som är öppna för allmänheten och mer material på årets tema ”Helig fred – tro som fredsskapare”: www.globalaveckan.nu

Kontakt:
Maria Bäcklund, koordinator
Kyrkornas globala vecka
maria.backlund@skr.org

Kyrkornas globala vecka pågår 17-24 november och arrangeras av Sveriges kristna råd och Svenska missionrådet tillsammans med Diakonia, Kristna fredsrörelsen, Life & Peace Institute, PMU, Sensus Studieförbund, Studieförbundet Bilda, Svenska Kyrkans Unga och Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd.