Kyrkornas globala vecka 2013 fokuserar på helig fred - nytt material skickas till 4 000 kyrkor

Kyrkornas globala vecka 2013 fokuserar på ”Helig fred – tro som fredsskapare”. Det handlar om trons
möjligheter att skapa fred som är mer än frånvaron av krig. En rättfärdig fred, som lovar frihet och rättvisa. En fred mellan stater och mellan människor. Nu är inspirationsmaterialet klart som ska skickas ut till landets kyrkor.

- Jag visste inte var jag var. Allt var mörkt. Jag såg inget ansikte, men jag hörde en röst som talade till mig – befallde mig: ”Samla kvinnorna och be för fred”.

Så beskriver Leymah Gbowee, mottagare av Nobels fredspris, drömmen som blir starten för en grupp kvinnors enträgna fredsarbete. Ett engagemang som starkt bidrar till att Liberias krigsherrar lyckas komma fram till ett fredsavtal.

I Kyrkornas globala veckas inspirationshäfte får vi möta Leymah Gbowee. Vi kan också läsa om pastorn och imamen i Nigeria, som ledde varsin väpnad milis. Idag arbetar de tillsammans med interreligiösa team, som medlar i konflikter. Pastor James Wuye berättar: ”Vändpunkten för mig var när en pastor sa: Du kan inte predika Kristus med hat – Kristus är kärlek. Du måste förlåta.” I häftet får vi även träffa människor, som med sin tro som drivkraft, verkar för fred här i Sverige.

Förutom fördjupningstexter innehåller inspirationshäftet tips på aktiviteter samt material för gudstjänst och andakt. Inspirationsmaterialet skickas i augusti ut till över 4 000 församlingar och kommer också kunna beställas från Sveriges kristna råd. Redan nu kan det laddas ned från Globala veckans hemsida: http://globalaveckan.se/material/ladda-ner-material/inspirationshafte/

Kyrkornas globala vecka arrangeras varje år i november och är ett tillfälle för kyrkor, församlingar och orga­nisationer att samtidigt och tillsammans uppmärksamma en global rättvisefråga. På nationell nivå arbetar arrangörerna fram tema och verktyg för att lära mer om och belysa detta tema. Själva veckan äger sedan rum över hela landet där många engagerade människor väljer att planera och genomföra olika arrangemang; allt från temagudstjänster till manifestationer och musikaler.

Veckan har firats sedan 2003 och hunnit behandla en rad olika teman. Temat för 2013 och 2014 är ”Helig fred – tro som fredsskapare”. Sveriges kristna råd och Svenska missionsrådet är huvudmän för Kyrkornas globala vecka och arrangerar den tillsammans med Diakonia, Kristna Fredsrörelsen, Life & Peace Institute, PMU, Sensus Studieförbund, Studieförbundet Bilda, Svenska Kyrkans Unga och Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd.