Stort engagemang för Juluppropet

Stort engagemang för Juluppropet

För en dryg vecka sedan lanserade kyrkorna Juluppropet – för en human migrationspolitik. Snart har 30.000 personer skrivit under uppropet som ställer tre krav till regeringen. Bland undertecknarna finns flera partiledare.

På tio dagar har uppropet samlat nästan 30.000 namnunderskrifter, däribland partiledarna Annie Lööf (C), Jan Björklund (L), Ebba Busch Thor (KD), Jonas Sjöstedt (V) och Gudrun Schyman (FI). Maria Ferm som är Milljöpartiets migrationspolitiska talesperson har också skrivit under uppropet. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) sade i SVT:s Agenda att det är ”oerhört bra att det finns ett sådant upprop”.

I sociala medier finns en strid ström av inlägg. Hashtaggen #juluppropet var under lanseringsdagen den mest omnämnda på Twitter. Medierna har också gett stor utrymme åt uppropet och kommentarerna runt detta, däribland SVT:s Agenda och SR:s P1-morgon. Igår publicerade SvD en debattartikel där kyrkoledarna skrev om Juluppropets tre krav till regeringen.

– Genom Juluppropet vill vi förmedla hopp till alla de barn och unga som nu känner rädsla för att de ska utvisas för att det inte finns plats för dem här, säger den katolske biskopen Anders Arborelius.

Bakom initiativet står landets kyrkor genom Sveriges kristna råd. Namninsamlingens tre krav till regeringen är; ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv, undanröj praktiska hinder mot familjeåterförening, samt ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro.

”Påskuppropet för en humanare flyktingpolitik” år 2005 samlade 160.000 namnunderskrifter. Juluppropet har snart fått in 30.000 namnunderskrifter på webben www.juluppropet.se. Dessutom finns just nu många namnlistor utplacerade i kyrkor och på arbetsplatser som ännu inte är registrerade. Listorna ska skickas in senast den 31 januari då uppropet avslutas. Namnlistorna kommer att lämnas över till regeringen i februari.

– Vi är glada för det positiva mottagandet av Juluppropet, såväl inom kyrkorna som i samhället i stort. Det visar att våra tre krav i uppropet svarar upp för ett starkt engagemang för medmänniskor som söker fristad och ett värdigt liv, säger generalsekreterare Karin Wiborn, Sveriges kristna råd.