Många har skrivit under de namnlistor som legat utplacerade i kyrkor.

Juluppropet överlämnas till Morgan Johansson

Tisdagen den 7 februari överlämnas de insamlade namnen för Juluppropet till migrationsminister Morgan Johansson (S). Totalt har 70 150 skrivit under uppropet som lanserades i mitten av december.

Juluppropet avslutades den 31 januari och på tisdag eftermiddag klockan 16.30 sker överlämningen av namnlistor på Rosenbad då några av landets kyrkoledare möter minister Morgan Johansson. Några av de kyrkoledare som kommer att närvara är Anders Arborelius, biskop i Stockholms katolska stift, Lasse Svensson, kyrkoledare för Equmeniakyrkan och ordförande för Sveriges kristna råd samt Jean Mansour, arkimandrit, Grekisk-ortodoxa kyrkan av Antiokia. Representanter från Svenska missionsrådet kommer också att finnas med. Inför överlämningen samlas den uppvaktande delegationen till en andakt.

Den 14 december lanserades "Juluppropet - för en human migrationspolitik" och bakom initiativet stod landets kyrkor genom Sveriges kristna råd. Uppropet har hittills samlat 70 150 namnunderskrifter, däribland partiledarna Annie Lööf (C), Jan Björklund (L), Ebba Busch Thor (KD) och Jonas Sjöstedt (V). Maria Ferm som är Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson har också skrivit under uppropet. Av de insamlade namnen har 35 063 fyllts i via webben juluppropet.se och resterande namnen (35 087) har kommit in via fysiska namnlistor från församlingarna. Den slutgiltiga siffran presenteras den 7 februari eftersom det fortfarande inkommer namn via inskickade namnlistor.

Namninsamlingens tre krav till regeringen är: ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv, undanröj praktiska hinder mot familjeåterförening, samt ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro.
- Juluppropet växte fram som en gräsrotsrörelse i våra kyrkor i en tid då rimliga önskemål som att familjer ska få leva tillsammans tolkas som närmast orealistiska krav. Vi människor hör samman och har ansvar för varandra, över hela världen, säger Karin Wiborn, generalsekreterare för Sveriges kristna råd.

-I mötet med Morgan Johansson kommer vi att tydliggöra de tre kraven i uppropet och vi hoppas på ett samtal kring detta, fortsätter Karin Wiborn.

Uppropet har debatterats flitigt i media med ett 20-tal debattartiklar. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) sade i SVT:s Agenda att det är ”oerhört bra att det finns ett sådant upprop”. I sociala medier finns en strid ström av inlägg. Hashtaggen #juluppropet var under lanseringsdagen den mest omnämnda på Twitter. Medierna har också gett stor utrymme åt uppropet och kommentarerna runt detta, däribland i SVT:s Gomorron Sverige och SR:s P1-morgon och Studio Ett. Kyrkoledarna har också skrivit två debattartiklar om Juluppropet i Svenska Dagbladet (23/12) och i Aftonbladet (26/1).

Denna vecka landar skriften ”Detta vill vi – kyrkorna och migrationsfrågorna” hos samtliga riksdagsledamöter. I en nyutgåva ger kyrkorna en grundsyn för bedömning av migrationens utmaningar. Grundläggande bibeltexter och hänvisningar till relevanta internationella konventioner presenteras. Utifrån dessa görs ett antal aktuella tillämpningar vad gäller svensk lagstiftning och praxis. Skriften gavs ut första gången 2007 och har nu bearbetats och reviderats av Sveriges kristna råds arbetsgrupp för migration och integration. Skriften antogs av Sveriges kristna råds styrelse i december 2016. Skriften kommer även att överlämnas till Morgan Johansson.

För media finns möjlighet att intervjua kyrkoledarna den 7 februari utanför Rosenbad (huvudentrén) cirka klockan 17.00 då mötet med Morgan Johansson är avslutat.