Sveriges kyrkor kräver fredliga mobiler

Sveriges kyrkor kräver fredliga mobiler

Finansierar du krig med din mobiltelefon? När vi köper en mobil är det idag möjligt att pengarna delvis går till beväpnade grupper i till exempel Demokratiska Republiken Kongo. Detta vill Sveriges kyrkor vara med och förändra. Därför genomförs i Kyrkornas globala vecka en kampanj för fredliga mobiler, riktad till både återförsäljare och tillverkare av mobiltelefoner.

Hur finansierar en mobiltelefon krig?
I Sverige köper vi varje år över tre miljoner mobiltelefoner. Metaller och mineraler som används i tillverkningen, t ex koltan, tenn och tungsten förvärrar och förlänger konflikter i en del av de länder de kommer ifrån. I Demokratiska Republiken Kongo pågår en konflikt som skördat flest offer sedan andra världskriget. En FN-rapport visar att inkomsterna från utvinningen av metallerna och mineralerna bidrar till att finansiera striderna. Dessutom utvinns dessa ofta under mycket dåliga arbetsförhållanden.

Mobilbutiker får besök
Under Kyrkornas globala vecka, 15 - 22 november, deltar kyrkor och församlingar på flera platser runt om i landet i kampanjen för fredliga mobiler. Begagnade mobiltelefoner samlas in och lämnas till den lokala mobilhandlaren för återvinning. Tillsammans med telefonerna överlämnas ett brev där återförsäljarna uppmanas att verka för en mer hållbar och rättvis tillverkningsprocess. Samtidigt skickar fyra svenska kyrkoledare i Sveriges Kristna Råds presidium ett brev till de fem ledande mobiltelefontillverkarna med uppmaningen att ta ansvar för människor och miljö inom mobilindustrin.

- Vi är övertygade om att tillverkare och återförsäljare av mobiltelefoner inte vill att verksamheten bidrar till våldsamma konflikter eller utnyttjandet av arbetskraft i fattiga länder. På samma sätt vill inte vi som konsumenter det, säger Karin Wiborn, ordförande för Sveriges Kristna Råd och en av dem som skrivit under brevet.

Bilden: Anders Wejryd Ärkebiskop Svenska kyrkan, Tikhon Lundell Arkimandrit Serbiska ortodoxa kyrkan och Karin Wiborn Missionsföreståndare Svenska Baptistsamfundet.

Vill du rapportera när en lokal grupp besöker en butik med begagnade telefoner och krav på fredliga mobiler? Hör av dig till oss så sätter vi dig i kontakt med en grupp nära dig. Läs mer om kampanjen och Kyrkornas globala vecka på www.skr.org/globalaveckan.
___________________________________________________________________________

Kontaktpersoner
Sofia Walan, projektsekreterare för Kyrkornas globala vecka, Sveriges Kristna Råd, 070-33 800 72, sofia.walan@skr.org
Johanna Olaison, informationssamordnare för Kyrkornas globala vecka, Sveriges Kristna Råd, 0708-696 570, johanna.olaison@skr.org