Uppmaning till kristna råd i Europa: Kräv fler kvotflyktingar

Uppmaning till kristna råd i Europa: Kräv fler kvotflyktingar

EU behöver ta emot minst 20 000 kvotflyktingar till år 2020. Det är ett budskap som kyrkor runt om i Europa behöver föra fram till sina regeringar. Det skriver Sveriges kristna råd och Svenska missionsrådet idag i ett brev till kristna råd i övriga europeiska länder.

Siffran 20.000 kommer från Kyrkornas kommission för migranter i Europa som menar att Europa har tillräckligt med plats att ta emot fler kvotflyktingar och behöver visa större solidaritet med de flyktingar som aldrig lyckas ta sig till Europa och de länder utanför Europa som tar emot många flyktingar.

Frågan blir allt mer akut genom situationen i Syrien, vars grannländer hittills har tagit emot 350 000 flyktingar.

-Den bördan måste EU och dess medlemsländer hjälpa till att dela och vi som kyrkor kan hjälpa till att skynda på den processen, säger Karin Wiborn, generalsekreterare för Sveriges kristna råd.

Just nu pågår Kyrkornas globala vecka i hela Sverige, då kyrkor och organisationer runt om i Sverige fokuserar på migration och flyktingskap i gudstjänster, seminarier och olika aktioner.

För mer information:
Läs hela brevet till kristna råd i Europa: Länk