​ Jag är mycket stolt över läkarkåren!

Läkare hamnar lätt i fokus, det är en följd av vårt stora yrkesansvar och den centrala roll vi har för svensk sjukvård. Frågar man allmänheten vem de önskar träffa så anger de läkaren. Som medicinskt ansvarig behöver läkaren ha ett avgörande inflytande för verksamheten och ledande beslutsfattare pekar ofta ut läkargruppen som avgörande för att driva sjukvård.

Läkare är också en av yrkesutövarna inom vården som media ofta granskar. Kombinationen högt anseende, höga yrkesetiska principer, stort ansvar för människan när den är sjuk, utsatt och svag gör att exempel på brister eller något som kan ifrågasätta vår moral är intressant. Den 31 maj i år lanserades LIFs databas med uppgifter om värdeöverföringar från läkemedelsföretag till läkare. Jag har varit tydlig med att allt från finansiering av kliniska studier till utbildningar ska redovisas öppet och transparant. Om Sverige ska fortsätta vara framgångsrika och bidra till medicinsk utveckling är samarbetet mellan läkarkåren och de forskande företagen oerhört viktig. Lika viktigt är det att läkare har tillgång till utbildning så att kåren är uppdaterad på de senaste rönen inom medicinsk utveckling.

En annan fråga där läkarkåren hamnar i blickfånget är bemanningen. Även här är det viktigt att vi tydligt beskriver hur verkligheten för kåren ser ut. Läkare är den grupp anställda som landstingen får flest arbetade timmar utav, vi arbetar mer än 40 timmar i veckan utöver jour och beredskap vilket gör att vi ligger över genomsnittet på arbetsmarknaden. Vi går nu hårdare ut mot felaktiga och polemiska utspel kring läkares arbetstider. Läkare ska ha moderna och schyssta arbetsvillkor och ska ersättas efter ansvar.

Till sist: Sjukvårdens resurser har osthyvlats hårt i många år. Trots kraftiga besparingar så ser läkarkåren till att de medicinska resultaten är mycket bra. Det gör läkarna genom att arbeta hårt och ta ett stort ansvar. Vi ska vara ödmjuka i vårt yrkesutövande men stolta över och veta vårt värde för det vi åstadkommer. Svensk sjukvård behöver fler läkare som är medicinskt ansvariga. Och ni ska ha rätt befogenheter och rätt ersättning för arbetet.

• Fackligt

• medicinskt ansvarig