Nationell läkemedelslista nu!

Läkarförbundet har länge lyft fram behovet av en nationell läkemedelslista som bygger på att det finns en källa med information om patientens fullständiga läkemedelsbehandling, oberoende av hur och var patienten har fått läkemedlet. Att ta reda på vilka läkemedel en patient har innebär idag ofta ett detektivarbete för läkaren. Ett tidskrävande sökande i flera källor där tillförlitligheten varierar.

Idag saknas en samlad, fullständig källa till information om patienters läkemedelsbehandling och den information som finns är utspridd mellan ett stort antal källor av olika typ och tillgänglighet. Det gör det svårt för läkare att få en tydlig bild över vilka läkemedel en patient har. Istället får läkaren många gånger göra kvalificerade gissningar utifrån den information patienten själv kan förmedla.

Läkarförbundet har länge arbetat för införandet av en nationell läkemedelslista och sjukvårdsminister Gabriel Wikström har framfört att det är ett prioriterat politikområden. Under hösten 2015 presenterade E-hälsokommittén ett förslag till ny lagstiftning för en nationell läkemedelslista, men förslaget fick kritik från olika remissinstanser och gick i stå.För att lösa detta problem har införandet av en nationell läkemedelslista diskuterats. Tanken bygger på att det ska finnas en gemensam, samlad informationskälla för patienten, vården och apoteken.

Ambitionen från regeringen är att ett förslag ska kunna presenteras innan årsskiftet. Men tiden börjar bli knapp.

Emma Spak, ordförande i Läkarförbundets råd för läkemedel, IT och medicinteknik - Varför behövs en Emma Spaknationell läkemedelslista?

- En samlad nationell läkemedelslista är den enskilt viktigaste åtgärden för att nå målet om en säker och ändamålsenlig läkemedelsbehandling för alla patienter. Ytterst handlar frågan om patientsäkerhet och att underlätta vardagen för patienten, men den har även en stor betydelse för läkares arbetsmiljö och ett effektivt utnyttjande av vårdens resurser.

Vad behöver en lista innehålla?

- Vi vill se en lista med information om patienters fullständiga läkemedelsbehandling, pågående såväl som historisk, oavsett hur och var läkemedlet når patienten. För att bli praktisk användbar måste listan vara komplett och sann. Ordinationsorsak behövs för att kunna värdera andra pågående behandlingar, historik och varningsinformation för att undvika läkemedel som gett biverkningar och även expedierings- och administrationsinformation för att kunna ta ett helhetsansvar för läkemedelsbehandlingen. För att säkra patienternas integritet är det dock viktigt att inte alla kan se allt hela tiden.

Vad gör Läkarförbundet?

- Vi har länge lyft frågan i artiklar, paneler och i samtal med makthavare och berörda organisationer. För att föra processen framåt efter att E-hälsokommitténs förslag gick in i väggen har Läkarförbundet genomfört fokusgrupper med läkare från olika delar av landet för att kartlägga de reella behoven i den kliniska vardagen. Resultatet av samtalen sammanställdes i en rapport som vi delgivit regeringen som ett inspel i arbetet med framtagandet av ett lagförslag.

Vad framkommer i rapporten – vilket är kårens enskilt viktigaste krav på en nationell läkemedelslista?

- Ett absolut krav är att den nationella läkemedelslistan blir fullt integrerad i journalsystemen. Ett nytt system vid sidan av som kräver dubbeldokumentation kommer inte att användas och då helt tappa sitt värde.

• emma spak
  • nationell läkemedelslista