Fetma och karies ökar bland barn i socioekonomiskt svaga områden – hur ändrar vi på det?

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2019 08:00 CEST

Fetma bland barn i utsatta områden ökar

Flera forskningsrapporter de senaste åren har visat på en ökning av karies och fetma bland barn i utsatta områden, vilket kan ge flera konsekvenser som nedsatt fysisk kondition, svårigheter att hänga med i skolan och leda till flera allvarliga följdsjukdomar. Tillsammans arrangerar Sveriges Tandläkarförbund och Sveriges läkarförbund därför en paneldebatt kring frågor som – varför ökar karies och fetma bland barn? Vad behöver vi göra – som individer, föräldrar och som samhällsaktörer?

Tandläkarförbundet i samarbete med Läkarförbundet

Datum: Tisdag 2 juli
Tid: kl 13.00 – 14.00
Plats: Slottsterassen 6, Visby.

Medverkande:

• Claude Marcus, professor och barnläkare
  • Annica Sohlström, generaldirektör Livsmedelsverket
  • Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund
  • Chaim Zlotnik, ordförande Sveriges Tandläkarförbund
  • Yasmin Bladelius (S) Socialutskottet
  • Lisa Kirsebom, moderator

Inbjudna är också: politikerna Camilla Waltersson Grönvall (M) och Kristina Nilsson (S) bägge från Socialutskottet.

Läs mer på lakarforbundet.se

Läs mer på tandlakarforbundet.se

Sveriges läkarförbund samlar närmare 55 000 läkare i ett fack- och professionsförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.