​Läkarförbundet välkomnar S-utspel om fast läkare

Läkarförbundets krav på införandet av fast läkare får ytterligare stöd inför riksdagsvalet. Socialdemokraterna går idag ut med ett vallöfte i den riktningen.

- Läkarförbundet har länge drivit att alla medborgare ska ha rätt att kunna lista sig på en fast läkare i primärvården, samtidigt som allmänläkare ska få bättre möjlighet att ta hand om sina patienter. Socialdemokraterna presenterar nu ett förslag som är ett bra steg i den riktningen, säger Heidi Stensmyren.

Samtidigt som Socialdemokraterna nu presenterar en ambition om fast läkare, ser Läkarförbundet flera pusselbitar som måste komma på plats för att det ska kunna bli verklighet. Flera av dem kopplas till arbetsmiljön i primärvården.

-Det behövs ett listningstak i primärvården som gör att läkaren också får en rimlig chans att kunna ta hand om sina patienter. Dessutom är primärvården i skriande behov av fler allmänläkare och bättre tillgänglighet. Här finns det möjlighet för en kommande regering att göra rejäla insatser så att målet om fast läkare också blir verklighet, säger Heidi Stensmyren.