Var god vänta? Vad händer med primärvårdsreformen?

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2019 08:00 CEST

Svensk hälso- och sjukvård brister i kontinuitet och tillgänglighet. Problem som grundar sig i en underdimensionerad primärvård. Parterna bakom januariavtalet är överens om att genomföra en nationell primärvårdsreform, men var i processen befinner vi oss och hur kommer den att se ut?

Välkommen till vårt seminarium i Almedalen: Var god vänta? – Vad händer med primärvårdsreformen?

• Dag: 2 juli
  • Tid: kl 11.00 – 11.50
  • Plats: Slottsterrassen 6 i Visby

Den svenska primärvården har länge varit underdimensionerad. Långa köer, svårigheter att attrahera fast personal och brister i kontakten mellan patienter och vårdgivare är akuta problem som måste lösas. I januariöverenskommelsen möter regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna primärvårdens utmaningar och utlovar att rätten till fast läkare ska stärkas, att det ska bli mer attraktivt för läkare att arbeta i primärvården och att tillgängligheten och valfriheten ska öka. Men var i processen befinner sig genomförandet av Januariöverenskommelsen just nu och vad kommer reformen att innehålla? Listning på fast namngiven läkare och listningstak är bärande delar för att uppnå en förbättrad tillgänglighet och kontinuitet i primärvården – men hur länge till ska patienter och befolkningen behöva vänta?

Medverkande:

• Lena Hallengren, socialminister, Socialdemokraterna
  • Anders W Jonsson, sjukvårdspolitisk talesperson, Centerpartiet
  • Lina Nordquist, sjukvårdspolitisk talesperson, Liberalerna
  • Heidi Stensmyren, ordförande, Sveriges läkarförbund
  • Peter Blid, Novus
  • Lisa Kirsebom, moderator

Läs gärna om Läkarförbundets samtliga aktiviteter i Almedalen

Sveriges läkarförbund samlar närmare 55 000 läkare i ett fack- och professionsförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.