Nyhetsbrev vecka 5 – framgångsrika kvinnor är ensamstående mammor

Framgångsrika kvinnor är ensamstående På DN debatt skriver Anita Göransson, forskare vid Göteborgs universitet om att ökad jämställdhet gynnar den manliga makteliten. En av sidoupptäckerna i studien är att framgångsrika kvinnor antingen är ensamstående med barn eller gifta med män som också är framgångsrika i karriären. Läs artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=611210 Vårdnad för ogifta föräldrar I tisdags sände SVT programmet Argument där ett av ämnena var vårdnadsfrågan för ogifta föräldrar. Idag får inte ogifta pappor automatiskt vårdnaden om sina barn. På programmets hemsida pågår en het debatt. På Makalösa Föräldrars hemsida har vi sammanfattat det remissvar som vi lämnade när frågan var aktuell för utredning 2000. Vi sa då nej till automatisk gemensam vårdnad, av skäl som vi utvecklar i svaret. Besök Argument http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35188&a=748871&lid=puff_748406&lpos=extra_1 Läs mer på Makalösas hemsida http://www.makalosa.org Familjerådgivning – en viktig förebyggande insats Organisationen som samlar familjerådgivare i Sverige har besökt folkhälsominister Maria Larsson för att lyfta fram familjerådgivningens betydelse för svenskarnas hälsa. Läs pressmeddelandet: http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/127432 Ensamförälder DN har haft en artikelserie om kvinnor som får barn på egen hand. Här är ett citat från en av artiklarna: ”Hade någon sagt till mig när jag var 17-18 år att "när du är 33 år så kommer du att sitta ensam och planera en familj utan en pappa med i bilden", då hade jag antagligen inte trott mina öron. Det kanske beror på att jag själv har vuxit upp i en kärnfamilj där föräldrarna hållit ihop. Och familjenormen är stark, den ifrågasätter man nästan inte, säger Ulrika.” Läs artiklarna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=611928 Vem passar Sara när mamma jobbar? Anna i Bollnäs är ensamstående mamma till Sara, och tvingas tacka nej till jobb för att det inte finns barnomsorg när Anna får jobb som vårdbiträde. I veckan träffade Makalösa Föräldrar TCO, där Teaterförbundet och SYMF också driver frågan om barnomsorg på kvällar och helger. Deras linje är i första hand att barnomsorgen ska ske genom omsorg i hemmet. De är lämpligt av anknytningsskäl men också en billigare lösning än att ha en hel förskola för ändamålet. Läs om Anna och Sara: http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15500 Makalösa söker Till vårt årsmöte den 22 april söker vi en erfaren mötesordförande. Är du intresserad kan du kontakta vår generalsekreterare på helene.sigfridsson@makalosa.org Nästa vecka Nästa vecka ordnar vi grundutbildning för nya medlemmar i både Umeå och Skellefteå.

• Gävleborg