På söndag får "stjärnfamiljen" Makalösa föräldrars pris

På söndag delar vi ut priset Årets Stöttare till Ingrid Engarås.

Ingrid Engarås har lanserat begreppet stjärnfamiljen, utifrån liknelsen att varje människa är en unik stjärna.

Gruppen "Värna Stjärnfamiljen!" har 4611 medlemmar på Facebook och fortsätter att växa. Ingrid Engarås har släppt detta ord fritt för vem som så vill att ta till sig, använda eller reflektera över. Stjärnfamiljen är här för att stanna.

Ingrid Engarås är sedan många år också medlem i Makalösa föräldrar, och brukar medverka i organisationens utbildningar för nya medlemmar.

- Ingrid Engarås får priset Årets makalösa stöttare för att hon har gett oss ett begrepp som rymmer alla sorters familjer, stjärnfamiljen. Stjärnfamiljen har fått stor spridning, vi märker när vi möter politiker att de tagit till sig det och gärna använder det. Alla sätt att vara familj har äntligen fått ett gemensamt positivt laddat ord, som inte exkluderar någon. Precis som en riktigt familj ska vara, motiverar Helene Sigfridsson, generalsekreterare för Sveriges Makalösa Föräldrar.

Prisutdelningen sker på söndag 28 februari, kl 14, Kollektivhuset Södra Station, Magnus Ladulåsg. 15-21.

Helene Sigfridsson, generalsekreterare 070-202 30 10

helene@makalosa.org