Pappa nekas vårdbidrag trots växelvis boende - nyhetsbrev vecka 7

Pappa nekas vårdbidrag trots växelvis boende

En pappa har nekats vårdbidrag för sin autistiske son trots att han tar hand om honom lika mycket som mamman. Detta är könsdiskriminering, anser Diskrimineringsombudsmannen, och tar striden med Försäkringskassan om vem som ska få ta del av vårdbidraget.

Mannen och kvinnan har en son som är autistisk. De är frånskilda och tar hand om honom varannan vecka, men det är bara mamman som får vårdbidrag eftersom sonen är folkbokförd hos henne. Detta är indirekt könsdiskriminering av pappan, menar Diskrimineringsombudsmannen.

Det är vanligt att barn till separerade föräldrar är folkbokförda hos sin mamma, även de som bor växelvis hos båda föräldrarna.

- Barn har rätt till båda sina föräldrar, därför måste pappor och mammor ges samma möjlighet att ta hand om sina barn. Försäkringskassan tillämpar en lagregel som i praktiken gör pappor till andrahands föräldrar. Det är inte förenligt med ett jämställt samhälle, säger diskrimineringsombudsmannen Katri Linna.
DO yrkar att Försäkringskassan betalar 100 000 kronor i skadestånd till pappan för den kränkning som diskrimineringen inneburit.

Ny vårdnadslag dröjer

För två år sedan avslutades en utredning om vårdnadshavares möjligheter att fatta beslut om barnet. Syftet är att minska risken för barn att komma i kläm mellan två föräldrar som är i tvist. Utredningen föreslog bland annat att utökad beslutanderätt för den förälder där barnet bor mesta delen av tiden. Beskedet från riksdagen är att dessa lagändringar inte är aktuella just nu.

Sveriges Makalösa Föräldrar var tveksamma till utredningens förslag, och skrev i sitt remissvar att de bara leder till att konflikterna kommer röra andra områden än idag.

Läs Makalösa föräldrars svar på vårdnadsutredningen

Folkpartiet önskar flexibel barnomsorg i Örkelljunga

Folkpartiet i Örkelljunga har tagit initiativ till en mer flexibel barnomsorg, och anser att det kan stärka kommunens attraktionskraft för dem som funderar på att flytta till Örkelljunga.

Både tufft och underbart att vara ensamförälder

Uppsala nya tidning har en artikelserie om familjer. Idag handlar det om att vara ensamförälder.

Öppet hus för ensamföräldrar i Kumla

Svenska kyrkan i Kumla har öppet hus för ensamföräldrar.

Se och hör

Lyssna på Makalösa-medlemmarna Marika Mikkelsen och Jörgen Paulsson som pratar om hur det är att vara ensamförälder och om Makalösa föräldrar i SR Dalarna.

Lyssna på programmet

Vår generalsekreterare pratar med SR Östergötland om Makalösas verksamhet med anledning av en träff i Norrköping i veckan.

Lyssna på programmet

Nalin Pekgul, ordförande för s-kvinnor debatter rätten till barnomsorg på obekväm arbetstid, med moderaternas partisekreterare Per Schlingmann, hos SVT Agenda. Debatten är 10 minuter in i programmet.

Se programmet