Tjugo år som makalös förälder!

Att vara förälder är inte alltid så lätt. Är man dessutom ensamstående kan det kännas extra tungt. Som ensamstående förälder tampas man ofta med dåligt samvete för att pengarna inte räcker till eller för att man är otillräcklig som förälder. Tidsbristen är också ett faktum.

1996 startade några ensamstående mammor upp föreningen Makalösa ensamföräldrar. Syftet då var att belysa ensamstående föräldrars situation. Man ordnade läger så att ensamföräldrar kom iväg på sommarresa med sina barn. I tidningen Makalösa Föräldrar och hos politikerna belyste man problematiken kring ekonomin och umgängesfrågor.Jämställt föräldraskap kom också att bli en viktig del i det makalösa arbetet.

Lokalföreningar växte upp runt om i landet och där träffades mammor och pappor tillsammans med sina barn för att hitta på roliga saker ihop. Nätverket med andra föräldrar stärkte både vuxna och barn och för många har detta varit en viktig tid i livet för att komma vidare efter en separation eller skilsmässa.

Arbetet då faller inte så långt ifrån vad Sveriges Makalösa Föräldrar jobbar med idag där vårdnadsfred, barnomsorg på obekväm arbetstid och underhållet fortfarande är heta frågor. Fortfarande uppvaktar vi politikerna för att belysa frågor som behöver ändras eller förbättras för att underlätta för ensamföräldrar och framför allt för deras barn.

Idag är föreningen en organisation med tio lokalföreningar runt om i landet, allt ifrån Malmö till Umeå där läger och andra roliga aktiviteter hägrar.

Sveriges Makalösa Föräldrar har hunnit bli tjugo år och vi ser ett fortsatt ökat behov av att finnas kvar. Trots att det ändå har hänt en del under dessa år finns det mycket kvar att jobba med.

Vi vill gärna fira vår högtidsdag och torsdagen den 20 oktober är du välkommen på mingel på vårt kontor på Klara Södra Kyrkogata 20, vid T-Centralen klockan 16-19. Det är öppet hus så du är välkommen när det passar dig.

Där får du träffa personalen och delar av styrelsen och det finns möjlighet att prata om vårt arbete.

Anmäl dig gärna till Catarina Danso på gs@makalosa.org.

För mer information kontakta Catarina Danso, gs@makalosa.org eller 070-202 30 10.

Vi finns också på www.makalosa.org,

Facebook.com/makalosa

Twitter @makalosa

Instagram sverigesmakalosaforaldrar

• Juridik

• Stockholm

Sveriges Makalösa Föräldrar är en intresseorganisation som skapar bättre förutsättningar för ensamstående föräldrar och deras barn. Det gör vi genom vårt politiska arbete där vi driver frågor om bland annat vårdnadsfred och barnomsorg på obekväm arbetstid men också genom det sociala nätverkandet där ensamföräldrar med barn träffas och gör roliga saker och stöttar varandra.