Vad tänker Borg göra åt barnfattigdomen? Nyhetsbrev vecka 3

Nyhetsbrev vecka 3

Vad tänker Borg göra åt barnfattigdomen?

Riksdagsledamoten Britta Rådström (s) inleder EU:s temaår om fattigdom och utanförskap med att ställa en fråga till finansminister Anders Borg (m), om vad han tänker göra åt barnfattigdomen.

Rådström väljer att uppmärksamma barns situation med anledning av en sänkning av förbehållsbeloppet. Förbehållsbeloppet är de pengar en person som har utmätning hos kronofogden får behålla efter att skulder har betalts.

Enligt Rådström kommer nästan vart fjärde barn till ensamstående som kommer att leva i ekonomisk utsatthet under 2010.

Läs hela frågan

Insolvens vet mer om skulder

Insolvens – föreningen för överskuldsatta har tittat på vad en skilsmässa kostar. De ser också att ett vanligt mönster är att skilsmässa leder till skuldsättning, eller tvärtom. På Insolvens blogg kan man läsa tips på hur man hanterar skuldsättning och de berättar också om brister i systemet, som att föräldrar som har umgängesbarn inte får behålla pengar till att umgås med dessa barn.

Tio tips för föreningens påverkansarbete

I tidningen Accent ger Makalösa föräldrars generalsekreterare Helene Sigfridsson sina tips för hur man arbetar med påverkansarbete. Helene Sigfridsson var nominerad till årets lobbyist förra året, och organisationen fick ta emot ett pris från Aftonbladet för sitt arbete för att uppmärksamma ensamföräldrars situation.

Tidningen listar även tio tips för föreningar som vill arbeta med påverkan i sin kommun.

Vabba åt en kompis

Gävle dagblad uppmärksammar den nya regel som inträdde vid årsskiftet, att man kan överlåta vård av barn till någon annan, om man själv är sjuk och samtidigt föräldraledig.