Varför möjliggör myndighetspersonal ekonomiskt våld och hur kan detta förhindras?

BOKRELEASE & frukostmingel!

Onsdag 23 april

Klara Södra Kyrkogata 20, plan 3

8.00-10.00

Från 8.00 serveras frukost. Paneldebatt 8.30-9.30. Försäljning av bok 9.30-10.00.

Anmäl här.

Boken Att köpa sin frihet består av tio st. djupintervjuer om ekonomiskt våld, upplevt av kvinnor som levt i relationer med mer eller mindre förekomst av annat våld. Djupintervjuerna belyser främst de begränsningar och utmaningar som kvinnorna möts av från myndighetspersonal och andra professionella, som genom sin okunskap underlättar männens trakasserier, sabotage och andra vålds- och kontrollbaserade strategier. Författaren Sophia Lövgren kompletterar de starka berättelserna med omfattande belysning av den politiska och samhälleliga kontexten, samt teoretiserar problematiken med bl.a. intersektionellt perspektiv, genusperspektiv, diskursanalys och governmentality. Avslutningsvis presenteras konstruktiva och erfarenhetsbaserade lösningar på ekonomiskt våld, vårdnadstvister och barnets osynliggörande.

Experter kommenterar boken:

En mycket läsvärd bok. Författaren, Sophia Lövgren, har på ett mycket bra sätt fångat vårdnadstvisternas orsak och varför de bör betraktas som ett allvarligt samhällsproblem.

Styrkan med boken är att den utgår från verkligheten, individperspektivet, med intervjuer och citat. Dessa byggs sedan på med forskningsresultat, lagstiftning, politiska åsikter mm.

På detta sätt fångas både läsarna, samtidigt som författaren kan göra analyser både utifrån ett individ- och samhällsperspektiv.

Rekommenderas till alla som i sitt yrkesliv arbetar med dessa frågor, alltifrån myndigheter till idéburna organisationer. Jag tycker också att kvinnor och män som är på väg in i liknande situationer som beskrivs, kan läsa boken för att förebygga problem både för sig själva och sina barn.

Carina Ohlsson, ordförande SKR

Denna bok borde vara obligatorisk på alla utbildningar som rör frågor om vårdnad! Suveränt skildrat, utan några övertoner och med stor insikt! Tack Sophia!

Angela Beausang, ordförande ROKS