Marknadsför till 55 plus - Årets Marknadsföringsbok 2009

Boken Marknadsför till 55 plus har av Sveriges Marknadsförbund utsetts till Årets Marknadsföringsbok. Boken tar upp frågan hur man når den köpstarka men i dag till stor del outnyttjade marknaden som ålderssegmentet 55 plus utgör.

Författaren är Anders Parment ek.dr och forskare på Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Han tog emot priset på Sveriges Marknadsförbunds seminariedag Tendensdagen den 15 oktober. Boken ges ut av Liber AB.

Juryns motivering:
Ett angeläget ämne behandlas i boken "Marknadsför till 55 plus", där författaren såväl teoretiskt som praktiskt på ett utmärkt sätt visar på hur marknadsföraren kan utnyttja den potential som 55-plussarna är.

- Det är fantastiskt roligt att få denna utmärkelse, uttalar sig Anders Parment. Ålder har ju alltid varit intressant för marknadsförare, men jag är övertygad om att vi måste förstå inte bara konsumentens ålder, utan också generationstillhörigheten, eftersom den lyfter fram vikten av det samhälle som en viss generation konsumenter växer upp i. Samhället formar värderingar kring konsumtion och arbete och kanske särskilt boomer-generationen, som under flera decennier har satt en tydlig prägel på samhället, bär med sig dessa värderingar när de nu går in i en period av mindre arbete och mer tid för konsumtion.

Sveriges Marknadsförbunds två hedersomnämnande för årets Marknadsföringsbok gick till:

Nya ord till salu av Johan Holmström, Carl Lewenhaupt, Johan Oliviero och Anna Qvennerstedt.
Motivering: Boken är ett förtjänstfullt bidrag till den ökande professionalismen inom området påverkan. Författarna ger sina personliga kommentarer till välkända exempel.

Grön kommunikation av Victoria Olausson,
Motivering: Där författaren på ett förtjänstfullt sätt ger läsaren inspiration till kommunikationsförändring för att nå ökad konkurrenskraft.

För närmar information kontakta:

Jan Fager, VD Sveriges Marknadsförbund, tel. 08-21 58 63, 0703 92 34 44, jan.fager@svemarknad.se

Sveriges Marknadsförbund verkar för etisk och effektiv marknadsföring och har nära 1000 medlemmar: företag och ett 30-tal lokala marknadsföreningar. Drygt 10 000 marknadsförare finns i nätverket av företag & föreningar. Marknadsförbundet är remissinstans i lagstiftningsfrågor rörande marknadsföring, deltar i samordningen av marknadsekonomutbildningen i Sverige och EU samt bevakar trender, strategier och forskning inom marknadsföringsområdet.