Tidspress, budget och medielandskapet är marknadsförarens största utmaningar

De två största utmaningarna för dagens marknadsförare är tidspress/budget och det utökade medielandskapet. Därefter kommer utmaningen att visa effekt av marknadsföringen. Det visar en undersökning som Sveriges Marknadsförbund gjort bland landets marknadsförare.

Drygt 1900 beslutsfattare inom marknadsföring på sammanlagt ca 800 företag deltog i undersökningen som visar att det blir allt svårare att vara marknadschef.

Mer arbete, oförändrade resurser
Marknadsföringsområdet har genomgått enorma förändringar de senaste åren orsakat av bl a stärkt kundkraft, globalisering, avreglering, fragmentering av marknaden, nya medier och ökat fokus på miljö och sociala frågor. Ovanpå detta har det skett en anmärkningsvärd utveckling av teknik och marknadsförarens spelplan ser helt annorlunda ut än tidigare. Trots detta har nära 2 av 3 företag inte tillfört mer resurser till marknadsavdelningen. En anledning kan vara att många marknadsförare är dåliga på att bevisa effekt av marknadsaktiviteter och avkastning på de pengar som investeras i marknadsföring.

”Vi vill hjälpa våra medlemmar att se var investeringarna ger mest avkastning genom att ta fram fakta och utveckla mätetal där det saknas.  Allt i syfte att marknadsförarna ska ta tillbaka ledartröjan och vara de som driver affärerna framåt”, säger Jan Fager, VD för Sveriges Marknadsförbund.

Kraven på att visa effekt stiger
7 av 10 svenska företag upplever att kraven på att visa effekt av marknadsföringsinsatserna har ökat senaste åren.  Men det finns ett glapp mellan ambition och genomförande.  Ungefär fyra av 10 (38 % av B2C och 44 % av B2B) arbetar inte alls med analyser för att följa upp återbäringen på de pengar som satsas i marknadsföringsaktiviteter.

”Bra marknadsföring lönar sig och driver tillväxt. Det får företag att sälja mer, behålla kunder, finna nya och bygga starka varumärken. Men traditionella mätetal såsom räckvidd, kännedom, image och preferens passar inte in i resultaträkningen. Det behövs ekonomiska mätetal för att mäta hur marknadsföring ger lönsamhet.” fortsätter Jan Fager.

Resultatet av undersökningen presenteras i Tendensrapport 2011 som finns att hämta här på marknadsförbundets hemsida www.svemarknad.se. Rapporten svarar även på frågor om hur, och i vilket syfte, svenska företag använder sociala medier och e-postmarknadsföring.

För mer information kontakta: Jan Fager, VD Sveriges Marknadsförbund, jan.fager@svemarknad.se, 08-215863, 0703-923444

• marknadsavdelning
  • försäljning