Ansvarskonferens 2014

Vilken roll kan skolledarna spela för att resultaten i svensk skola ska bli bättre?

Vilket ansvar har vi som skolledare och vilket ansvar har övriga aktörer i skolvärlden?

Det är två brännande frågor efter de nya Pisa-resultaten. Men nu är det vårt gemensamma ansvar att se framåt – och formulera en handlingsplan för framtiden.

Sveriges Skolledarförbund anordnar därför ”Ansvarskonferens 2014”.

Tillsammans med representanter från hela Skolsverige diskuterar vi hur vägen framåt – mot en skola med bättre resultat – ska se ut.

Medverkar gör Tomas Tobé, (M) ordförande i utbildningsutskottet, Ibrahim Baylan, (S) utbildningspolitisk talesperson, Gustav Fridolin, (MP) språkrör, Lotta Edholm, skolborgarråd (FP) Stockholm, Peter Ekborg, bitr generaldirektör, Skolinspektionen, Helen Ängmo, överdirektör, Skolverket, Per-Arne Andersson, direktör Avdelningen för lärande och arbetsmarknad, SKL, förbundsordförande Bo Jansson, Lärarnas riksförbund, Mattias Hallberg,Sveriges Elevkårer, Mimmi Garpebring, Sveriges elevråd, SVEA, Elisabet Nihlfors, docent i pedagogik, Uppsala universitet, Mikaela Valtersson, ordförande, Friskolornas riksförbund.

Vi kommer att samla ihop synpunkterna i ett ”ansvarsdokument” som Sveriges Skolledarförbund kommer att presentera vid ett seminarium i Almedalen i sommar.